Comertul cu amanuntul a crescut cu 7.4% an/an in perioada ianuarie-octombrie

Datele comunicate astazi de Institutul National de Statistica (INS) indica cresterea volumului vanzarilor din comertul cu amanuntul (barometru pentru consumul privat) pentru a cincea luna la rand in octombrie, cu un ritm lunar de 0.7%.

Aceasta evolutie a fost determinata de majorarea vanzarilor de bunuri alimentare/bauturi/tutun (cu 0.4% luna/luna) si a vanzarilor de carburanti (cu 5.1% luna/luna). Pe de alta parte, vanzarile de bunuri ne-alimentare s-au redus cu un ritm lunar de 0.5%.

Comparativ cu octombrie 2014 comertul cu amanuntul a crescut cu 11.1% an/an, notandu-se dinamica componentelor carburanti (8.6% an/an, evolutie sustinuta de declinul cotatiilor internationale la titei, cu aproximativ 45% an/an) si bunuri alimentare/bauturi/tutun (23.8% an/an, dinamica favorabil influentata de diminuarea cotei TVA la alimente de la 24% la 9% incepand cu 1 iunie). 

Vanzarile de bunuri ne-alimentare au consemnat un avans de doar 3.3% an/an, evolutie influentata si de asteptarea intrarii in vigoare a Noului Cod Fiscal (care prevede reducerea cotei generale de TVA de la 24% la 20% de la 1 ianuarie 2016). Altfel spus, consumatorii amana o parte din deciziile de cumparare de bunuri ne-alimentare pana la momentul reducerii cotei generale de TVA.

In primele zece luni ale anului curent comertul cu amanuntul a urcat cu 7.4% an/an: componentele bunuri ne-alimentare, carburanti si bunuri alimentare/bauturi/tutun au consemnat ritmuri de crestere de 0.9% an/an, 5.8% an/an, respectiv 17.1% an/an.

Cifrele INS confirma scenariul macro-econometric central BT conform caruia consumul privat (principala componenta a PIB) ar putea creste (in medie) cu peste 5% an/an in perioada 2015-2018, evolutie sustinuta de factori precum: majorarea venitului real disponibil al populatiei, scaderea costurilor de finantare si relansarea creditarii, nivelul redus al cotatiilor la titei, dinamizarea ofertei de produse agricole (date fiind investitiile in agricultura), intensificarea concurentei in sfera retelelor de supermarket-uri si fiscalizarea mai activa a economiei.

un articol scris de Andrei Radulescu

Andrei Radulescu, economist senior la Banca Transilvania, este responsabil cu elaborarea de analize si previziuni macro-economice.

Este doctor in economie, avand specializari post-universitare in macroenomie internationala si europeana, precum si o vasta experienta in analiza/ modelare/ previzionare macroeconomica si financiara atat in Romania, cat si in Portugalia.

In acelasi timp, Andrei Radulescu este cercetator stiintific III la Institutul de Economie Mondiala, din cadrul Academiei Romane. Este autorul volumului "Marea Recesiune: de la economia mondiala la economia nationala" si colaboreaza cu mediul universitar (Academia de Studii Economice din Bucuresti).