Comertul cu amanuntul in redinamizare in luna mai

Conform Institutului National de Statistica (INS) vanzarile din comertul cu amanuntul (barometru pentru consumul privat, principala componenta a PIB) s-au ameliorat in mai, pe fondul eliminarii graduale a restrictiilor implementate pentru contracararea crizei sanitare si mix-ului relaxat de politici economice.

Astfel, volumul vanzarilor din comertul cu amanuntul a crescut cu 20.2% luna/luna in mai, dupa ajustarea pe parcursul a trei luni consecutiv (mai pronuntata in aprilie), determinata de incidenta pandemiei si consecintele acestui soc.

Se observa majorarea vanzarilor de produse nealimentare cu 26.5% luna/luna.

Totodata, vanzarile de carburanti in magazine specializate au consemnat un avans lunar de 22.3% in mai.

De asemenea, vanzarile de produse alimentare/bauturi/tutun au crescut cu 7.5% luna/luna in mai.

In dinamica an/an vanzarile din comertul cu amanuntul au scazut pentru a doua luna la rand in mai, dar cu un ritm in atenuare la 5.3%. Se evidentiaza majorarea vanzarilor de produse alimentare/bauturi/tutun cu 5.2% an/an.

Pe de alta parte, vanzarile de produse nealimentare au scazut pentru a treia luna la rand in mai, cu un ritm in atenuare la 5.2% an/an. Se evidentiaza insa majorarea vanzarilor prin intermediul caselor de comenzi sau prin internet cu 66.1% an/an.

Totodata, vanzarile de carburanti in magazine specializate s-au diminuat pentru a treia luna la rand, cu 22.2% an/an in mai.

In perioada ianuarie-mai 2020 comertul cu amanuntul a urcat cu 0.1% an/an, evolutie determinata de majorarea vanzarilor de produse alimentare/bauturi/tutun cu 8.5% an/an (pe fondul undei de panica indusa de pandemie).

Pe de alta parte, vanzarile de bunuri nealimentare au scazut cu 1.6% an/an (dar se evidentiaza accelerarea vanzarilor prin intermediul caselor de comenzi sau prin internet cu 36.7% an/an) si vanzarile de carburanti in magazine specializate s-au ajustat cu 11.2% an/an, pe fondul intensificarii perceptiei de risc, in contextul incidentei pandemiei si consecintelor acestui soc (inclusiv deteriorarea climatului din piata fortei de munca).

Ne asteptam la redinamizarea comertului cu amanuntul pe termen scurt si o crestere a consumului privat cu un ritm mediu anual de 2.8% in intervalul 2020-2022, evolutie determinata de relansarea fluxurilor investitionale (cu impact pozitiv pentru piata fortei de munca) si de nivelul redus al costurilor reale de finantare.



Graficul 1. Evolutia vanzarilor din comertul cu amanuntul (MA12, an/an)Evolutia vanzarilor din comertul cu amanuntul (MA12, an/an)

Sursa: Institutul National de Statistica (INS), prelucrari BT

un articol scris de Andrei Radulescu

Andrei Radulescu, economist senior la Banca Transilvania, este responsabil cu elaborarea de analize si previziuni macro-economice.

Este doctor in economie, avand specializari post-universitare in macroenomie internationala si europeana, precum si o vasta experienta in analiza/ modelare/ previzionare macroeconomica si financiara atat in Romania, cat si in Portugalia.

In acelasi timp, Andrei Radulescu este cercetator stiintific III la Institutul de Economie Mondiala, din cadrul Academiei Romane. Este autorul volumului "Marea Recesiune: de la economia mondiala la economia nationala" si colaboreaza cu mediul universitar (Academia de Studii Economice din Bucuresti).