Statul relanseaza investitiile, dar cheltuielile cu personal cresc mai rapid decat PIB-ul

Conform datelor comunicate recent de Ministerul Finantelor Publice (MFP) veniturile la buget au crescut cu 8.8% an/an, la 169.1 miliarde RON, in perioada ianuarie-septembrie. Se observa dinamica veniturilor din capital (9.4% an/an, la 0.7 miliarde RON) si a sumelor primite de la UE in contul platilor efectuate si prefinantare (38.1% an/an, la 7.6 miliarde RON).

Veniturile bugetare curente au consemnat un avans de 7.5% an/an, la 160.4 miliarde RON, dat fiind ca dinamica veniturilor fiscale (10.9% an/an la 103.5 miliarde RON) si a veniturilor nefiscale (12.8% an/an, la 14.9 miliarde RON) a contrabalansat declinul incasarilor din contributii de asigurari (cu 1.4% an/an, la 42.1 miliarde RON).

In sfera veniturilor fiscale se observa evolutia urmatoarelor componente: impozitul pe profit, TVA, impozitul pe salarii si venit, alte impozite si taxe pe bunuri si servicii, impozitul pe comert exterior si taxa pe utilizarea bunurilor/autorizarea utilizarii bunurilor si (ritmuri an/an de 10.9%, 12.5%, 13.6%, 19.7%, 20.6%, 20.9%).

La polul opus, veniturile din impozite si taxe pe proprietate au scazut cu 7.2% an/an, la 5 miliarde RON in perioada ianuarie-septembrie.

Totodata, statisticile MPF indica majorarea cheltuielilor bugetare cu 5.1% an/an, la 162.9 miliarde RON in primele noua luni ale anului, cresterea cheltuielilor curente (cu 5.8% an/an, la 156.2 miliarde RON) fiind contrabalansata de declinul investitiilor publice cu 6% an/an, la 7.6 miliarde RON.

In sfera cheltuielilor curente se noteaza evolutia componentelor: bunuri si servicii (2.8% an/an, la 27 miliarde RON), personal (6% an/an, la 37.9 miliarde RON) si transferuri (9.3% an/an, la 78.9 miliarde RON). La polul opus, cheltuielile cu subventii, dobanzi si cele aferente programelor cu finantare rambursabila au consemnat ritmuri de scadere an/an de 4.4%, 8.1%, respectiv 26.4%.

Prin urmare, in perioada ianuarie-septembrie finantele publice au inregistrat un excedent de 6.1 miliarde RON (reprezentand 0.87% din PIB).

Din analiza executiei bugetare in primele noua luni din 2015 se desprind urmatoarele aspecte:

  1. impactul reducerii TVA la alimente si servicii de alimentatie a fost contrabalasant de accelerarea economiei si fiscalizarea mai activa a acesteia;
  2. declinul ratelor de dobanda si restructurarea datoriei publice au condus la scaderea costurilor cu dobanzi;
  3. redinamizarea investitiilor publice in septembrie, inainte de anul electoral (volum de 1.7 miliarde RON – cel mai ridicat nivel lunar din acest an, in crestere cu 53.3% an/an);
  4. incasarile din impozitul pe profit, salarii si venit au fost sustinute de relansarea investitiilor si majorarea salariilor;
  5. cheltuielile cu personalul bugetar cresc cu un ritm mai rapid decat dinamica PIB-ului.

Conform scenariului macro-econometric central revizuit recent finantele publice ar putea consemna un deficit de 1.3% din PIB in 2015, respectiv 1.8% din PIB in 2016. In acest scenariu ne asteptam ca pe final de 2015 statul sa utilizeze unele resurse pentru plata in avans a unor cheltuieli din 2016. Acest scenariu incorporeaza Noul Cod Fiscal dar nu ia in considerare proiectul Noii Legi a Salariilor publice.

un articol scris de Andrei Radulescu

Andrei Radulescu, economist senior la Banca Transilvania, este responsabil cu elaborarea de analize si previziuni macro-economice.

Este doctor in economie, avand specializari post-universitare in macroenomie internationala si europeana, precum si o vasta experienta in analiza/ modelare/ previzionare macroeconomica si financiara atat in Romania, cat si in Portugalia.

In acelasi timp, Andrei Radulescu este cercetator stiintific III la Institutul de Economie Mondiala, din cadrul Academiei Romane. Este autorul volumului "Marea Recesiune: de la economia mondiala la economia nationala" si colaboreaza cu mediul universitar (Academia de Studii Economice din Bucuresti).

Comentarii