Despre brandurile românești, cu dragoste. Ömer Tetik, CEO, BT, interviu pentru revista BIZ

Interviu pentru revista BIZ, cu ocazia publicării BrandRO - studiu despre cele mai puternice 100 de branduri româneşti, realizat de publicația menționată şi de Unlock Market Research.

Ömer Tetik, CEO-ul Băncii Transilvania,locuiește în România de circa 19 ani, cunoaște și folosește brandurile locale și chiar a pus umărul la creșterea unora dintre ele. Pentru că BT este o bancă românească, a simțit direct provocările unui brand local și spune că este greu să concurezi cu o bancă internațională, care are zeci de țări în portofoliu. Admiră brandurile care îşi iubesc clienții şi pe care le iubesc clienții. Cu alte cuvinte, love brands.

  •  BIZ: Ce branduri românești folosiți frecvent?

Ömer Tetik: România are o istorie cu o personalitate puternică şi branduri pe măsură. Mai mult, ce am văzut şi la BT este că românii au o preferință pentru companiile româneşti – putem spune pentru BrandRo – atunci când acestea oferă servicii  competitive cu produsele străine. În plus, globalizarea, tehnologia şi uşurința călătoriilor în zilele noastre fac astfel încât liniile dintre branduri să fie tot mai blurate şi de multe ori avem firme româneşti, dar care au capital străin sau care folosesc componente (ingrediente) din afară sau branduri din străinătate care au o componentă serioasă din România – mă refer la capital şi mai ales la oameni, la talente. Trăind în România de atâta timp, folosesc multe branduri româneşti. Îmi vin multe în minte, însă aş aminti Borsec, Fragedo, eMAG, Digi, Bookster, Autonom. De exemplu, îmi place să meşteresc prin casă, iar atunci când încerc eu să repar câte ceva, sigur trag o fugă la Dedeman, unde găsesc de toate.

Mă bucur că există branduri puternice în industria alimentară, dar şi că noi, ca țară, oferim alimente şi produse alimentare (branded sau ca materie primă) pentru multe țări. La bancă, cea mai bună parte este că am ocazia să vorbesc cu mulți clienți şi este o mândrie pentru mine să aflu că, de exemplu, motoarele unor maşini cunoscute în lume sunt făcute în România sau tot aici sunt făcute componente pentru industria aviatică de care beneficiază călători de peste tot. Cred că brandurile româneşti sunt peste tot în viața noastră şi de multe ori nici nu ne dăm seama cât de mult le folosim. De exemplu, branduri româneşti sunt şi Untold, Electric Castle sau TIFF – festivaluri născute în România la care participă sute de mii de români şi zeci de mii de străini, care vin chiar şi din America. La fel, un BrandRo este Simona Halep, care duce numele României peste tot în lume.

  • Ce branduri românești apreciați?

eMAG, Dedeman, BettyIce, Transavia sunt branduri create de la zero în România şi au devenit lider în piețele lor, conduse de antreprenori vizionari. Sincer, aş vrea să fac un stagiu lângă ei pentru că sunt multe de învățat. Desigur, printre brandurile preferate se numără Banca Transilvania – nu doar ca angajator şi ca poveste, dar şi ca client – sunt produse, facilități pe care le folosesc zi de zi. Apreciez brandurile şi companiile româneşti, atât pentru istoria şi calitatea pe care le oferă, dar şi pentru că au reuşit să se impună într-o piață care acum câțiva zeci de ani era mai dificilă şi mai instabilă. Pentru mine, ca bancher, este dificil să separ brandul de business şi de fiecare dată când cumpăr, de exemplu, apă Borsec sau un produs de la Dedeman mă gândesc şi la tenacitatea antreprenorilor şi la miile de români care lucrează în compania respectivă. Nu sunt naționalist, ci mai degrabă un fan al globalizării, însă simt o oarecare emoție când folosesc un brand românesc sau din alte țări de care sunt legat într-un fel sau altul.

  •  Care sunt atuurile brandurilor românești?

Brandurile locale fac peste tot parte din istoria unui popor sau a unor comunități. Prin urmare, ce atu mai mare ar putea avea un brand decât combinația dintre istorie şi emoție? O parte dintre brandurile româneşti fac parte din copilărila românilor sau din alte etape ori momente din viață.Cele mai multe s-au născut în ultimii 30 de ani şi sunt companii care au crescut odată cu românii, cu care aceştia se identifică. Poate fi cafeneaua de lângă birou, restaurantul la care ieşim cu prietenii sau magazinul online de la care ne facem tot felul de cumpărături. Cu bucurie spun că BT, ca principal susținător al antreprenorilor, a contribuit la creşterea multor branduri româneşti.

O vom face în continuare prin bancă, acordând finanțări de zeci de milioane lei marilor companii antreprenoriale româneşti, prin BT Mic – prin care ajutăm afacerile (brandurile) mici să crească, prin Bucureştiul Întreprinzător – platformă online care prezintă oameni şi idei care au contribuit la transformarea capitalei în cel mai întreprinzător oraş din țară, prin BT Club – platforma noastră de educație antreprenorială.

  •  Care sunt principalele provocări pentru brandurile românești?

Cred că principalele provocări țin de adaptarea la piețe diferite, categorii noi de clienți şi trenduri. Mai este concurența cu brandurile străine, de care românii sunt dintotdeauna atraşi. Aş mai adăuga şi o provocare care vine din interiorul brandului, ca să spun aşa: atragerea de angajați care să contribuie la continuarea construirii brandurilor respective. Sunt, de asemenea, multe branduri pentru care marea provocare este bugetul de marketing şi advertising. O altă provocare ține de vânzări pentru că doar astfel un brand rezistă timpului. Piața din România este totuşi mică, de aceea este necesară extinderea şi în alte țări, prin urmare sunt necesare investiții pentru o prezență cât mai adecvată şi atrăgătoare.

Pentru că Banca Transilvania este o bancă românească, am simțit direct provocările unui brand local. Este greu să concurezi cu o bancă internațională, care are zeci de țări în portofoliu şi care atunci când cumpără licențe software sau o aplicație mobilă le poate refolosi în zeci în special pentru că este mai scump. Totuşi, ai avantajul vitezei de reacție şi al focusului – atunci când eşti român care vinde în România, simți mult mai “visceral” businessul, preferințele clienților şi feedbackul lor. Un lucru foarte bun este că am depăşit barierele experienței şi ale knowledge‑ului – acum 25-30 de ani, când brandurile străine au început să vină în România, nu existau specialişti români, profesionişti specializați în toate domeniile – probabil că acum în România avem aceeaşi specializare şi calificare a forței de muncă pe care o au companiile din SUA sau Japonia. Nu suntem cu nimic mai prejos şi acesta este un lucru de care eu sunt foarte mândru.

  •  Ce branduri românești ați recomanda?

E greu să mă gândesc doar la anumite branduri, pentru că sunt atât de multe! Cumva cred că admir, la modul general, toate brandurile româneşti sau străine care reuşesc să facă treabă pentru clienți, la modul corect şi responsabil. De exemplu, îmi place foarte mult Apple, care nu este un brand românesc, dar sunt îndrăgostit şi de FruFru. Cum spuneam, este greu în zilele noastre să tragem o linie clară între branduri româneşti şi străine tocmai pentru că trăim într-o lume interconectată şi până la urmă o companie cu profilul FruFru probabil cumpără portocalele din Turcia. Prin urmare, admir toate brandurile care îşi iubesc clienții şi pe care le iubesc clienții.