Sergiu Mircea: „La BT avem la marketing o echipa tanara, care beneficiaza de un super empowerment”

Marketerii din cadrul Banca Transilvania, povesteste Sergiu Mircea (Head of Marketing & Communication), tocmai au terminat un training de copywriting, in care au invatat cum sa scrie mai empatic, onest si pozitiv.Autenticitatea e una dintre principalele provocari actuale, crede Sergiu, cei de la BT incercand sa comunice cu clientii asa cum ar face-o cu un prieten bun. Iar marketerii trebuie nu doar sa simta o chimie cu brandul pe care lucreaza, ci "sa simta ca si compania are incredere totala in ei si iubeste modul in care o promoveaza".

Concret in partea de traininguri, Sergiu ne spune ca suportul de curs e lasat rapid deoparte in favoarea exercitiilor, dezbaterilor si interactivitatii. De cele mai multe ori, in ce priveste facilitatorii si continutul trainingurilor, se merge pe incredere (cu exceptiile in care anumite aspecte se cer punctate), dar asta si pentru ca selectia nu e orientata neaparat inspre categoria "traineri" per se, ci pe specialisti care se pot desfasura si in formatul de training.

 Noi presiuni in activitatea departamentului de marketing

Nu le-am spune chiar presiuni, ci mai degraba provocari. E clar ca apar lucruri noi, tehnologii noi, tool-uri noi, dar depinde de cum privesti lucrurile. Pe noi, la BT, ne ajuta :) Asta poate si pentru ca avem o echipa tanara si care beneficiaza de un super empowerment. De exemplu, acum 5 ani nu eram atat de prezenti pe social media, pentru ca social media, desi era rising star, in Romania inca nu avea o penetrare totala. Cu toate acestea, BT a fost una dintre primele banci care a avut curajul sa comunice in social media, cand, de exemplu  Facebook, facea primii pasi la noi.

A venit natural pentru ca am gasit un loc perfect pentru human banking. Am inceput sa dezvoltam aici competente si mai bune odata cu cresterea trendului de a comunica in social media si am ajuns sa avem cel mai mare engagement pe Facebook si Insta din toata industria financiar-bancara.

Schimbari au aparut si prin faptul ca se balanseaza importanta diferitelor arii din marketing – noi punem acum accent pe comunicare, social media, online, real-time, dezvoltarea de continut, evenimente si implicarea in comunitati. Acum cativa ani puneam mai mult accent pe TV sau radio.

 Profilul skillset-ului omului de marketing

Skillset-ul omului de marketing a fost intotdeauna complex pentru ca jobul in sine e complex si cerintele evolueaza repede. Bineinteles, a fost mereu important sa fim creativi, sa gandim din papucii clientului si sa promovam produsele si serviciile acolo unde este si clientul. Ce a aparut intre timp – si credem noi ca e foarte important – e autenticitatea si felul in care comunici cu cei care te asculta. Decat o brosura de produs care sa-i spuna clientului caracteristicile, mai bine ii spunem cum il folosim noi real si de ce ne ajuta. Cumva credibilitatea vine din autenticitate. Incercam sa vorbim cu clientii ca si cum am vorbi cu un prieten bun si poate de aceea e important ca oamenii din marketing sa simta bine brandul pentru care lucreaza, sa simta ca si compania are incredere totala in ei si iubeste modul cum o promoveaza :)

 Identificarea nevoilor de training: creativitate, digital, altele

E simplu. Suntem o echipa de 20 de persoane in Cluj si Bucuresti – comunicare si PR, online, social media, design, produse, CSR, evenimente, sport si altele. De cele mai multe ori, gandim traininguri pe specializari, dar si unele comune. Cu titlu de exemplu acum, ca tot povesteam mai sus de autenticitate, tocmai am finalizat un training de copywriting, care ne-a invatat cum sa scriem empatic, clar, onest si pozitiv. Creativitate, ca termen, e destul de general, insa se poate antrena.

Legat de digital, avem o echipa cu o medie de varsta de 28 de ani, foarte profi in ceea ce fac. Participa la multe evenimente si seminarii, asta ca sa fim up to date. Referitor la spontaneitate, cred ca aici am resimtit o nevoie mai puternica in ultimii 2 ani. Acum facem meme-uri si suntem mandri de asta. Schimbarile vin din piata, schimbarile legate de perceptiile oamenilor si la ce reactioneaza ei acum. E foarte important sa vorbim "pe limba lor". Desfasuram multe stagii de internship si unul dintre interni ne-a pus o intrebare, chiar pertinenta: de ce ii spunem cont curent si nu cont bancar sau cont si atat? Lumea se schimba si, cumva, oamenii de marketing sunt in avangarda schimbarii. Dar asta e foarte bine.

 Traininguri

Organizam mai degraba traininguri de grup, cu specialisti din domeniu. O sa fim sinceri si o sa va spunem ca nu prea folosim "suportul de curs" :) Ne plac trainingurile foarte interactive, care depasesc abordarea "suport de curs". Da, e important sa auzim si sa retinem aspectele importante, dar cel mai mult ne-am concentrat pe exercitii. Am luat exemple din campaniile noastre si ale altor branduri, exemple de "asa da" si exemple de "asa nu". De ce au functionat, care a fost trigger-ul si cum s-a facut promovarea. Asta pentru ca puterea exemplului, exact asa cum ne spuneau parintii cand eram mici, functioneaza si functioneaza bine. Asa am reusit sa ne dezvoltam o competenta, mai ales prin faptul ca stim mereu ce se intampla in domeniu si incercam sa intelegem motivatia de business.

 Colaborarea cu facilitatorii

De cele mai multe ori "mergem pe incredere". Cu alte cuvinte, avand in vedere ca lucram cu specialisti in domeniu, de obicei mergem pe propunerea lor. Sigur, exista situatii in care intervenim, daca de exemplu ne dorim sa punem accent pe un anumit aspect sau pe un concept. In ce priveste selectia acestora, de cele mai multe ori mergem pe recomandari ale partenerilor nostri, dar facem si research-uri in piata despre cei mai buni specialisti. Nu credem neaparat in conceptul de training, ci in ideea de specialist care poate sustine si un training, de la care in mod sigur avem ce invata. De obicei, ne bazam pe munca si pe rezultatele lor - ne intereseaza ce ii endorseaza ca proiecte, recomandarile prietenilor BT si poate chiar si "chimia" pe un anumit subiect.

 

Interviu pentru IQads.ro & Smark.ro (august 2019)