08 octombrie 2020   |   Timp de citire: 5 minute

Mythbusting: adevaruri despre popriri

Poprirea e acel moment in care contul de la banca este blocat si, ca de obicei, nu prea ne dam seama pe moment care ar fi motivul. Iar atunci ne spunem ca asa zi nu am avut de mult timp.

Practic, sunt (p)oprite sumele datorate – nu bancii, asa cum se crede – ci, de exemplu, ANAF-ului (Agentia Nationala de Administratie Fiscala). Poate fi plata uitata a unui impozit – ca persoana fizica sau companie. Pentru ca, nu-i asa, cu un impozit toti suntem datori 😊 la un moment dat. Si, da, se intampla sa ramanem si in urma cu plata, din diferite motive, cu toate ca plata taxelor si impozitelor se poate face foarte usor, online, cu cardul.

Despre popriri, ca sa fii cat mai in tema:

  1. Popririle sunt generate de un singur lucru: nu de ghinion 😊, ci de datorii la anumite institutii, cum ar fi ANAF.

  2. Cine poate emite popriri? ANAF, directia taxe si impozite, instantele de judecata/Parchetele ori executorii judecatoresti.

  3. Banca blocheaza contul doar in baza unei informari oficiale, primita de la o institutie cum sunt cele mentionate, si nu din proprie initiativa.

  4. Banca este obligata legal sa puna in aplicare poprirea, iar din pacate blocarea sumelor din conturi inseamna ca nu mai poti retrage bani din agentii sau de la bancomat si nici nu mai poti face transferuri sau plati.

  5. Sunt si exceptii: alocatiile si alte indemnizatii pentru copii, ajutoarele de maternitate, bursele de studiu, diurnele si ajutoarele de deces sunt exceptate de la poprire.

  6. Daca esti client BT, vei primi de la noi un SMS atunci cand se instituie poprirea, prin care te punem in tema.

  7. Daca ai o singura poprire si primesti salariul prin banca – oricare ar fi ea - banca este obligata sa retina 1/3 din valoarea salariului net lunar. Daca sunt mai multe popriri, banca este obligata sa retina 1/2 din valoarea salariului net lunar primit. Diferenta poate fi folosita, cu alte cuvinte, ai acces la ea prin aplicatii, carduri sau daca vii la banca si poti face ce vrei tu – plati, retrageri de numerar etc. Daca angajatorul tau retine deja cota de 1/3 sau 1/2 din salariu, poti solicita deblocarea integrala a salariului, dar trebuie sa ne aduci un document care sa ateste retinerea facuta de angajator.

  8. Pentru a debloca o suma de la poprire, banca are nevoie de o justificare legala sau de un acord de la institutia emitenta a popririi.

  9. Banca transfera datoria (sumele blocate la poprire) in 3 – 5 zile catre institutia care a emis-o.   

 

Ce trebuie sa faci daca ai contul poprit pentru a ne ajuta sa deblocam contul:

  • Ceri informatii de la BT (din oricare agentie sau prin Call Center – 0264 30 80 28, contact@btrl.ro) si/sau de la institutia care a emis poprirea.

  • Poti solicita deblocarea cotei legale din salariul lunar (2/3 sau 1/2) prin chatbot-ul Livia de la BT, apeland numarul de telefon 0264 30 80 28/tasta 0. Ulterior poti solicita deblocarea contului si se va debloca cota cuvenita din suma poprita. Se poate solicita si aici, prin colegii de la Call Center: 0264 30 80 28 sau contact@btrl.ro.

 

Chiar daca ai contul poprit:

Poti face rulajul pe cardul de credit BT in cazul in care acesta este blocat din cauza popririi. Practic, poti depune bani, dar nu poti retrage sau sa faci tranzactii pana cand nu este platita integral poprirea;

Poti lua credit pentru companii daca ai firma chiar daca pentru aceasta ai poprire pe cont. Doar ca din imprumut trebuie platite mai intai datoriile care au generat poprirea;

Popririle nu sunt o situatie placuta pentru nimeni, nici macar pentru banca. Noi ne dorim ca oamenii sa aiba acces la bani si sa aiba o experienta cat mai buna cu BT 🤝.

 

Editor: Laura Petrehus, Director Adj. Comunicare & PR, Banca Transilvania