02 octombrie 2019   |   Timp de citire: 15 minute

Liderul. Interviu acordat de Ömer Tetik, CEO, BT, pentru revista BIZ

 

Interviu acordat de Ömer Tetik, CEO, BT pentru revista BIZ, aparut in octombrie 2019.

Cand esti cea mai mare banca din Romania, planurile sunt pe masura. Banca Transilvania mizeaza pe digitalizare, iar Ömer Tetik, spune ca NEO, platforma de Internet Banking si Mobile Banking a bancii, va revolutiona bankingul. Planurile pentru urmatoarea perioada nu sunt neaparat despre achizitii si integrari, dar CEO-ul BT spune ca, daca apar oportunitati, vor fi in piata.

 

  • Ati raportat cel mai bun castig net pentru primul semestru din ultimii 10 ani. Cum ati ajuns la acest rezultat?

Rezultatele financiare de la sfarsit de semestru sau la inchiderea anului sunt mai semnificative, pentru ca se uita si clientii si investitorii, dar nu reflecta doar activitatea din acel semestru. Rezultatele din 2019 sunt urmarea a 25 de ani de BT si in aceasta calatorie am avut curaj sa cumparam portofolii, sa integram banci, sa intram in domenii noi fara sa avem o banca mama in spate. Rezultatele vin din increderea clientilor nostri. Faptul ca noi suntem in zona IMM-urilor, a antreprenoriatului, iar 65-70% din PIB-ul Romaniei este generat de IMM-uri arata ca ne-am pozitionat intr-o zona corecta pentru viitorul tarii si ne ajuta sa livram si rezultate bune. Acum sase ani, cand am venit la BT, si vorbeam prima data cu colegii mei, indiferent de departament, vorbeau despre clienti si reteaua bancii. Acesta este de fapt ADN-ul bancii – aceasta relationare buna cu clientii si pozitionarea noastra ne-au adus rezultate bune.

 

  • Ati declarat ca rezultatele din S1 pregatesc terenul pentru planurile mari din perioada urmatoare.

Ne-am creat o imagine de cumparatori in sistemul bancar. Noi generam capital fara sa mergem sa cerem de la actionari si daca vor fi oportunitati, vom fi in piata. Dar planurile mari nu sunt neaparat despre achizitii si integrari. O banca mare este fortata sa aiba planuri mari, pentru ca orice facem ne gandim la clienti. Cand ai 3 milioane de clienti, peste un sfert din platile zilnice din Romania, 20-30% cota de piata in POS-uri si simpla continuitate a activitatii in sine este un efort mare. Pe de alta parte, vrem sa investim in continuare in digitalizare. Initial se vorbea despre canale alternative si bancile se gandeau sa economiseasca in loc sa deschida sucursale, apoi se vorbea despre multichannel banking, iar acum vorbim despre omnichannel banking. Facem eforturi si investitii mari, ca sa fim prezenti pentru clientii nostri oriunde oricand. Daca vor sa vina in sucursala, avem reteaua pregatita, daca vor sa vina doar la ATM, avem unele de ultima generatie, daca vor mobile banking, suntem pe smart­phone. Investitiile in digitalizare sunt foarte complexe, orice aplicatie, orice platforma are in spate si alte costuri – pentru risc operational, pentru risc reputational, pentru cyber security. Si, cand vorbim despre o banca care si-a asumat pozitia de lider in piata, clientii nostri ne-au aratat de multe ori ca au incredere in noi, ne iubesc, ne sustin si trebuie sa revenim la ei intotdeauna cu noutati. Nu implementam o aplicatie si gata, urmatorii 10 ani vom beneficia de ea. Deja Apple Pay este old news, vedem zeci de mii de tranzactii zilnice, clientii doresc acum altceva. Am trecut la retrageri de cash cu telefonul si extindem serviciile online pentru antreprenori prin lansarea optiunii de deschidere si administrare 100% online a contului de capital social. Este o premiera in Romania si este un lucru bun pentru clientii nostri, pentru antreprenorii care doresc sa inceapa un business de tip SRL sau SRL-D pentru ca etapa de inceput sa fie cat mai usoara.

 

“Planurile mari nu sunt neaparat despre achizitii si integrari. O banca mare este fortata sa aiba planuri mari.”

 

  • Ati fost foarte activi pe zona de digitalizare in ultima perioada. Ce urmeaza?

Digitalizarea este o calatorie, invatam facand lucruri, dezvoltand aplicatii. Focusul principal este NEO. Am lansat versiunea Beta si incepem sa inrolam clienti, in fiecare saptamana vom adauga clienti noi. Suntem increzatori ca NEO va revolutiona bankingul digital in Romania, dar dincolo de NEO sunt multe activitati de imbunatatire a fluxurilor si proceselor. Ne gandim cum am putea sa facem lucrurile mai simple, fara hartii, dar cu un bun control al riscurilor. Clientii nu mai au rabdare cu bancile, pentru ca suntem un fel de utility pentru ei si vor sa livram cat mai repede. Scopul clientului nu este sa ia un credit ipotecar, ci sa isi cumpere o casa. Scopul nu este sa aiba un card de credit, ci sa ia o vacanta sau un cadou de Craciun. Si atunci trebuie sa livram mai repede, mai sigur si pentru un volum mult mai mare. Vorbim de milioane de clienti activi si increderea lor este foarte importanta, pentru ca se castiga greu si se pierde foarte usor. Noi am construit aceasta poveste de incredere in 25 de ani, dar totul se poate pierde in 20 de minute, asa cum spunea Warren Buffett. Vrem sa investim in continuare in increderea si in relatia cu clientii nostri.

 

  • Cum a influentat taxa pe active activitatea BT si planurile de dezvoltare?

Initial, reactia a fost si emotionala, pentru ca nu eram informati, nu eram pregatiti si eram in proces de discutie si aprobare a bugetelor bancii si a strategiei pentru urmatorii ani. Ne-am trezit dintr-o data la sfarsitul anului cu informatii abrupte si neclare – si au fost foarte multe interpretari chiar de la primul draft – si nu stiam exact care va fi impactul, cat va fi taxa. Ma bucur ca dupa aceea toti partenerii au revenit la dezbateri, la un dialog mai productiv, doar ca am pierdut doua luni din an, iar acest lucru inseamna si doua luni de pierdere din PIB-ul tarii. Dupa forma finala a taxei am decis sa nu avem o abordare de genul decelerarii finantarii. Am zis ca trebuie sa fim alaturi de clienti. Mergem mai departe, mai avem multe lucruri de facut in BT si pentru clientii nostri. Si am revenit la bugetul initial de creditare, partial si al celui de investitii, cu focus mai mare pe eficientizarea si reducerea costurilor.

 

  • Ce presupune aceasta eficientizare a activitatii?

Suntem o banca ce utilizeaza destul de mult solutiile RPA (robotic process automation). Incercam nu doar sa robotizam procesele, dar si sa le facem mai simple. Am crescut banca fara sa crestem reteaua, am investit in tehnologie. Suntem foarte atenti la clientii nostri si la ce isi doresc, nu facem produse daca nu sunt potrivite pentru clientii nostri sau pentru Romania si acest “house cleaning”, ca sa zic asa, ne-a ajutat sa fim mai eficienti. In 5-6 ani, noi am triplat activele bancii fara sa crestem agresiv baza de costuri cu reteaua sau numarul de angajati.

 

  • Cum va asteptati sa evolueze activitatea de creditare pana la sfarsitul anului? Ajungeti la 8%, ca sa obtineti scutirea la taxa pe active?

Chiar daca am pierdut primele doua luni din an cu dezbaterile despre taxa pe activele bancare, am avut rezultate bune in primul semestru. De acum inainte vom avea cifre si mai bune, dar vrem sa ramanem in ce am bugetat – o crestere a creditarii de 7%. Sigur, daca apar oportunitati si exista cerere, vom creste mai mult, dar aceasta diferenta intre 7 si 8% nu este mare. Ce vreau sa subliniez este ca nu vom accelera creditarea si nu vom creste apetitul nostru la risc doar ca sa beneficiem de scutirea taxei. Daca ne uitam la piata, sunt sanse mari ca noi sau alte banci sa ajungem la aceasta cifra. Ne bucuram ca in zona de IMM companii mici sau micro-companii avem o cerere mai mare. Au ajutat si programele guvernamentale, in care suntem una dintre principalele banci. Este o crestere mai buna, alaturi de cresterea creditelor de consum si ne va ajuta si in urmatorii ani. Poate asa vom aduce si oamenii inapoi in Romania, daca le aratam ca pot sa faca business si aici.

 

  • Cum a decurs integrarea Bancpost?

Pe partea de integrare operationala aveam deja experienta Volksbank, avem echipe cu experienta. Doar ca in cazul Bancpost vorbim despre una dintre primele banci din Romania, cu un istoric foarte mare, cunoscuta in piata, si in integrare ne-am focusat pe faptul ca nu ne-am dorit sa oprim sau sa periclitam activitatea clientilor nostri. Am vazut greseli in piata, cand integrarea a durat ani. Am incercat sa fim corecti, dar in astfel de schimbari exista intotdeauna emotii si este greu sa gasesti un raspuns pragmatic la o cerere emotionala. Cred ca am fost corecti cu oamenii si clientii sunt multumiti, incepand cu 3 ianuarie au putut sa utilizeze serviciile si produsele Bancii Transilvania. Integrarea nu a fost un noroc, a fost un proiect bine gandit. Clientii vor stabilitate, achizitiile nu sunt o preocupare pentru clienti, dar sunt importante pentru cei care vin prin banca achizitionata. Crescand numarul de clienti, partea de relationare devine o provocare, dar gasim si solutii alternative, incercam sa mutam partea tranzactionala spre gadgeturi, spre digitalizare, iar partea de relationare, unde clientul are nevoie de sfaturi, discutii sau o confirmare, vrem sa fim alaturi de ei cu reteaua si cu oamenii nostri. De la bun inceput am spus ca nu am facut achizitii ca sa fim cea mai mare banca.

 

Clientii si analizele de piata arata ca suntem banca preferata a romanilor si vrem sa mentinem acest lucru, vrem sa venim cu noutati, cu surprize placute. Orice facem ne gandim la clienti. Este pragmatic sa te intrebi daca sunt clientii tai fericiti si raman sa faca banking cu tine. Asa sunt si actionarii fericiti, pentru ca poti sa livrezi rezultate bune. Nu exista sector de activitate unde clientii sunt nemultumiti, platesc preturi mari si businessul merge bine intotdeauna.

 

  • Sectorul bancar este foarte reglementat, iar bancherii sunt considerati de multe ori scortosi. Credeti ca este nevoie de mai multa relaxare, de o umanizare a discursului?

Noi simtim ca suntem mai in zona de human banking, dar in Romania nu cred ca mai avem bancheri aroganti. Am vazut ca si alte banci au facut pasi destul de neconventionali in comunicare. Dar nu este destul. Pana acum am fost reactivi – am incercat sa ne justificam folosind terminologia bancara. In cazul taxei pe active, eu i-am intrebat pe prietenii mei ce au inteles despre ce au comunicat bancile individual si am vazut ca de multe ori a fost un esec. Ce spuneam noi era adevarat, dar cum eu nu sunt inginer agronom sau medic si nu inteleg exact ce vorbesc cei din domeniu, noi am incercat sa justificam anumite decizii cu o terminologie destul de grea. Cred ca acest lucru incepe sa se schimbe deja, cu ajutorul ARB si BNR, dar avem foarte multe de facut ca sa explicam mai bine. Si nu doar in momente de criza, pentru ca astfel va creste si incluziunea financiara. Asa inteleg si clientii anumite lucruri, de ce avem anumite costuri. Eu am folosit un exemplu pe care oamenii l-au inteles usor – daca vom compara pretul graului cu pretul painii, marja este imensa. Dar pana faci faina, mai pierzi din ea la impachetare, apoi o livrezi, pregatesti cuptorul, livrezi painea. Si sunt multe costuri, trebuie sa asiguri calitatea produselor si igiena produselor. Cred ca reusim sa comunicam din ce in ce mai bine, acum ne bucuram ca avem si o comunicare directa – in social media suntem una dintre cele mai active banci din Romania si chiar din Europa.

 

  • Ce va invatati copiii cand vine vorba despre bani si economisire?

Copiii mei sunt mai expusi la discutiile despre sectorul financiar, chiar daca as evita sa discut despre bani. Le-as vorbi mai mult despre rostul vietii si despre lucruri care nu se pot cumpara sau ii fac pe ei fericiti. Fiul nostru mare deja a fost intr-o tabara de antreprenoriat si a invatat si despre riscuri, investitii, costuri. A lucrat trei zile si a facut gem de caise si de capsuni, l-a vandut si a zis ca ne face cinste. Cand a vazut ca toti banii s-au dus pe o masa de pranz, mi-a zis ca viata e grea si intelege problemele mele. L-am intrebat despre tabara de antreprenoriat si mi-a spus ca a invatat cine este angajat, cine este client, antreprenor, investitor. Mi-a spus ca ar vrea sa fie si el antreprenor si, dupa trei secunde de tacere, a adaugat: “tati, imi pare rau ca tu esti angajat”. I-am spus ca toti avem rolul nostru in diverse companii si eu sunt multumit cu ce fac. Lucrurile s-au schimbat atat de mult fata de cand eram noi copii. Fara sa facem o comparatie despre cati bani am avut, noi nu eram expusi la atat de multe informatii, produse si servicii deodata. Vrem sa se bucure de fiecare pereche de pantofi, de fiecare joc sau jucarie, fara sa fie vorba doar despre achizitie sau posesie.