Despre efectele pandemiei asupra psihicului nostru, cu Nevenca Doca si Mircea Miclea
00:00:00

It’s podcast time! 🎙️ Noul episod BT Talks e un dialog intre colega noastra, Nevenca Doca, Director Executiv Senior Resurse Umane si Mircea Miclea, psiholog si profesor universitar la Facultatea de Psihologie din Cluj-Napoca.

Pregateste-ti castile 🎧 pentru ca urmeaza o discutie foarte interesanta. Aflam care sunt efectele pandemiei asupra psihicului nostru, ce putem face ca sa ne protejam si cum putem veni in ajutorul celor apropiati.

Pasionat de psihologie, Mircea Miclea a publicat numeroase carti si articole, iar alaturi de un grup de specialisti a dezvoltat PAXonline, o clinica dedicata terapiei stiintifice a anxietatii. Oricine isi poate face un screening online, iar in baza raspunsurilor anonime, primeste un raport din care isi pot da seama daca anxietatea sa este clinica. Raportul vine insotit de sugestii, iar pe platforma sunt regasite si module gratuite despre anxietate.

Snapshot-uri din noul episod:

  • „Esential nu este ce ni se intampla - contextul acesta in care traim, ci esential este ce facem noi in aceste conditii. Conteaza ce se scrie in capul nostru despre acest an.”

  • Starile noastre viitoare sunt create de creierul nostru pe baza memoriilor din momentul de fata. Prin urmare, sentimentele pe care noi le vom avea in viitor, de exemplu - increderea de sine, depind mult de ce facem in prezent.

  • Principalul efect de lunga durata al pandemiei este cresterea nivelului de anxietate. Corelat apar si reactii de tip depresiv. Anxietatea nu este traita doar ca stare interioara, ci este proiectata pe relatiile interpersonale. Aceasta poate fi copiata de cei din jurul nostru si se multiplica.  

  • Anxietatea se manifesta in multe feluri: devenim de o prudenta excesiva, cerem asigurari mai mult decat e cazul, repetam anumite lucruri,  amanam deziciile importante, procrastinare, senzitivitate etc.

  • Pentru a ne proteja de efectele pandemiei asupra psihicului nostru este important:

Sa avem un program structurat. Putem contracara dezordinea din jurul nostru printr-un plus de ordine in locul in care suntem. Trebuie sa avem un program mai rigid decat inainte, sa fim mult mai ordonati si mai disciplinati.

Sa crestem cantitatea de emotii pozitive pe care le traim in fiecare zi. Asta inseamna sa fim atenti la lucrurile pozitive din jurul nostru.  „Trebuie sa producem si sa vanam in mediu toate moleculele de bucurie care sunt tot timpul in jurul nostru, iar in felul acesta creierul codeaza si chestiunile pozitive si echilibreaza balanta.”

  • Este important sa avem proiecte personale, o agenda riguroasa si sa ne expunem sistematic la anumite pericole calculate, pentru a deveni din ce in ce mai rezilienti. „Ce vom face acum e critic pentru cum va functiona mintea noastra in urmatorii ani.”

Show notes:

01:08 Anxietatea

06:37 Cum ne protejam?

19:28 Expunerea calculata la riscuri

27:28 Cum venim in ajutorul celor apropiati?

37:43 Sprijinul oferit copiilor

Ce va ramane in mintea noastra depinde de ce facem noi in aceasta perioada, nu de ce se intampla in jurul nostru.

- Mircea Miclea -