Business Model

Ce este un model de afaceri?

Un model de afaceri este descrierea felului în care startup-ul tău va produce bani.
Este practic strategia pentru felul în care le vei oferi valoare clienților tăi, la un preț pe care aceștia sunt dispuși să-l plătească. Pentru a fi competitiv pe orice piață, trebuie să oferi valoare. Iar valoarea ia mai multe forme, iar modelul tău de afaceri este structurat în jurul valorii pe care o poți aduce clienților tăi.

De exemplu, să presupunem că ai costuri de producție mai mici decât competitorii tăi, ceea ce îți permite să-ți vinzi produsele la un preț mai mic. Acesta este considerat un avantaj competitiv și ar trebui să fie o parte componentă a modelului tău de afaceri.

Un model de afaceri are trei elemente esentiale:

#1

Cum faci produsul: design, materii prime, producție, mână de lucru etc.

#2

Cum vinzi produsul: atragerea clienților, marketing, distribuție, livrare și procesarea vânzării.

#3

Cum stabilești prețul produsului: strategie de preț, metode de plată, calendarul plăților etc.

În funcție de punctele forte, punctele slabe și oportunitățile companiei tale, ar trebui să-ți dai seama pe ce parametri ar trebui să te concentrezi pentru a concura pe piață.

Poți fi creativ și să dezvolți un model unic de afaceri, modificând oricare dintre valorile acestor trei parametri. Poate că vei reuși să reduci costurile prin materiale mai ieftine sau canale de vânzări mai eficiente. Sau poți face opusul și poți vinde la un preț premium, creând un brand mai puternic, cu un marketing mai bun.

Reține că nu trebuie să reinventezi roata și să creezi un model de afaceri complet nou pentru a avea o strategie de impact. O variantă ar fi să iei modelul tău de afaceri actual și să-l ajustezi ușor în funcție de conceptul tău.

Exemple de modele de afaceri populare:

 

Abonament

În acest model de afaceri, clienților li se va percepe o taxă de abonament, pentru a accesa un serviciu. Modelul de afaceri pe bază de abonament a devenit foarte popular în ultimii ani deoarece generează un venit recurent. În acest fel, este mai simplu pentru companii să previzioneze sau să calculeze cât vor câștiga, făcând mult mai ușoară strângerea de capital extern. Netflix și Amazon folosesc acest tip de model de afaceri.

Publicitate

Modelul de afaceri pe bază de publicitate există de mai mult timp și a devenit tot mai complex pe măsură ce lumea a trecut de la print la online. Noțiunile care stau la baza acestui model se bazează pe crearea de conținut pe care oamenii vor să-l citească sau să-l urmărească, iar apoi pe afișarea de reclame de la terți. Google și Facebook folosesc acest tip de model de afaceri.

Franciză

În modelul de afaceri pe bază de franciză, antreprenorii cumpără o licență a strategiei de afaceri a unei alte organizații. În loc să creeze singuri un produs nou și un canal de distribuție, aceștia cumpără o participație într-o afacere care s-a dovedit deja a fi un succes. Compania francizoare își oferă produsul sau serviciul, procesele de afaceri și brandul pentru a fi folosite de deținătorul noii francize.

Proprietarii de magazine în franciză rețin o parte din veniturile generate de locația lor. Francizorul poate apoi să colecteze taxe de licențiere și un procent din câștiguri de la proprietarul magazinului. McDonald’s și Subway folosesc acest tip de model de afaceri.

Concluzie

Un model de afaceri este pur și simplu o detaliere a costurilor și cheltuielilor pe care le ai și a modului în care vei stabili prețul produsului sau serviciului tău în funcție de acestea. Un model de afaceri de succes trebuie să acumuleze mai mulți bani de la clienți decât a costat atragerea lor.

Dacă vei avea succes, atunci asta înseamnă, cu siguranță, că ai avut un model de afaceri puternic.

Cont de capital social

Îți faci online contul de capital social și poți trece relaxat la restul demersurilor pentru înființarea firmei tale

MAI MULT