Comertul cu amanuntul in crestere cu 4% an la cinci luni

Conform datelor comunicate de Institutul National de Statistica (INS) vanzarile din comertul cu amanuntul au crescut cu 4% an/an în perioada ianuarie-mai 2015.

Vanzarile de carburanti s-au majorat cu 6.7% an/an, pe fondul declinului cotatiilor internationale la titei (cu aproximativ 48% an/an), cu efect pentru preturilor la pompa.

Totodata, vanzarile de produse alimentare au crescut cu 9.3% an/an, evolutie influentata de factori precum procesul de fiscalizare a economiei, extinderea lanturilor de tipul supermarket si hypermarket si dinamica pozitiva a ofertei în anul agricol 2014.

Cu toate acestea, vanzarile de bunuri ne-alimentare au scazut cu 1.4% an/an, data fiind asteptarea reducerii TVA (semnalata înca din primele luni ale anului), precum si redinamizarea cererii pentru autovehicule si motociclete (acestea din urma nefiind incluse în comertul cu amanuntul).

Datele comunicate de INS confirma scenariul macroeconometric central al Bancii Transilvania. În acest scenariu ne asteptam la o crestere a consumului privat cu 3.8% an/an în 2015 (vanzarile din comertul cu amanuntul reprezinta o variabila proxy pentru consumul privat, principala componenta a PIB).

 

un articol scris de Andrei Radulescu

Andrei Radulescu, economist senior la Banca Transilvania, este responsabil cu elaborarea de analize si previziuni macro-economice.

Este doctor in economie, avand specializari post-universitare in macroenomie internationala si europeana, precum si o vasta experienta in analiza/ modelare/ previzionare macroeconomica si financiara atat in Romania, cat si in Portugalia.

In acelasi timp, Andrei Radulescu este cercetator stiintific III la Institutul de Economie Mondiala, din cadrul Academiei Romane. Este autorul volumului "Marea Recesiune: de la economia mondiala la economia nationala" si colaboreaza cu mediul universitar (Academia de Studii Economice din Bucuresti).

Comentarii