26 septembrie 2019

Despre brandurile romanesti, cu dragoste. Ömer Tetik, CEO, BT, interviu pentru revista BIZ

Interviu pentru revista BIZ, cu ocazia publicarii BrandRO - studiu despre cele mai puternice 100 de branduri romanesti, realizat de publicatia mentionata si de Unlock Market Research.

Ömer Tetik, CEO-ul Bancii Transilvania,locuieste in Romania de circa 19 ani, cunoaste si foloseste brandurile locale si chiar a pus umarul la cresterea unora dintre ele. Pentru ca BT este o banca romaneasca, a simtit direct provocarile unui brand local si spune ca este greu sa concurezi cu o banca internationala, care are zeci de tari in portofoliu. Admira brandurile care isi iubesc clientii si pe care le iubesc clientii. Cu alte cuvinte, love brands.

  •  BIZ: Ce branduri romanesti folositi frecvent?

Ömer Tetik: Romania are o istorie cu o personalitate puternica si branduri pe masura. Mai mult, ce am vazut si la BT este ca romanii au o preferinta pentru companiile romanesti – putem spune pentru BrandRo – atunci cand acestea ofera servicii competitive cu produsele straine. In plus, globalizarea, tehnologia si usurinta calatoriilor in zilele noastre fac astfel incat liniile dintre branduri sa fie tot mai blurate si de multe ori avem firme romanesti, dar care au capital strain sau care folosesc componente (ingrediente) din afara sau branduri din strainatate care au o componenta serioasa din Romania – ma refer la capital si mai ales la oameni, la talente. Traind in Romania de atata timp, folosesc multe branduri romanesti. Imi vin multe in minte, insa as aminti Borsec, Fragedo, eMAG, Digi, Bookster, Autonom. De exemplu, imi place sa mesteresc prin casa, iar atunci cand incerc eu sa repar cate ceva, sigur trag o fuga la Dedeman, unde gasesc de toate.

Ma bucur ca exista branduri puternice in industria alimentara, dar si ca noi, ca tara, oferim alimente si produse alimentare (branded sau ca materie prima) pentru multe tari. La banca, cea mai buna parte este ca am ocazia sa vorbesc cu multi clienti si este o mandrie pentru mine sa aflu ca, de exemplu, motoarele unor masini cunoscute in lume sunt facute in Romania sau tot aici sunt facute componente pentru industria aviatica de care beneficiaza calatori de peste tot. Cred ca brandurile romanesti sunt peste tot in viata noastra si de multe ori nici nu ne dam seama cat de mult le folosim. De exemplu, branduri romanesti sunt si Untold, Electric Castle sau TIFF – festivaluri nascute in Romania la care participa sute de mii de romani si zeci de mii de straini, care vin chiar si din America. La fel, un BrandRo este Simona Halep, care duce numele Romaniei peste tot in lume.

  • Ce branduri romanesti apreciati?

eMAG, Dedeman, BettyIce, Transavia sunt branduri create de la zero in Romania si au devenit lider in pietele lor, conduse de antreprenori vizionari. Sincer, as vrea sa fac un stagiu langa ei pentru ca sunt multe de invatat. Desigur, printre brandurile preferate se numara Banca Transilvania – nu doar ca angajator si ca poveste, dar si ca client – sunt produse, facilitati pe care le folosesc zi de zi. Apreciez brandurile si companiile romanesti, atat pentru istoria si calitatea pe care le ofera, dar si pentru ca au reusit sa se impuna intr-o piata care acum cativa zeci de ani era mai dificila si mai instabila. Pentru mine, ca bancher, este dificil sa separ brandul de business si de fiecare data cand cumpar, de exemplu, apa Borsec sau un produs de la Dedeman ma gandesc si la tenacitatea antreprenorilor si la miile de romani care lucreaza in compania respectiva. Nu sunt nationalist, ci mai degraba un fan al globalizarii, insa simt o oarecare emotie cand folosesc un brand romanesc sau din alte tari de care sunt legat intr-un fel sau altul.

  •  Care sunt atuurile brandurilor romanesti?

Brandurile locale fac peste tot parte din istoria unui popor sau a unor comunitati. Prin urmare, ce atu mai mare ar putea avea un brand decat combinatia dintre istorie si emotie? O parte dintre brandurile romanesti fac parte din copilarila romanilor sau din alte etape ori momente din viata.Cele mai multe s-au nascut in ultimii 30 de ani si sunt companii care au crescut odata cu romanii, cu care acestia se identifica. Poate fi cafeneaua de langa birou, restaurantul la care iesim cu prietenii sau magazinul online de la care ne facem tot felul de cumparaturi. Cu bucurie spun ca BT, ca principal sustinator al antreprenorilor, a contribuit la cresterea multor branduri romanesti.

O vom face in continuare prin banca, acordand finantari de zeci de milioane lei marilor companii antreprenoriale romanesti, prin BT Mic – prin care ajutam afacerile (brandurile) mici sa creasca, prin Bucurestiul Intreprinzator – platforma online care prezinta oameni si idei care au contribuit la transformarea capitalei in cel mai intreprinzator oras din tara, prin BT Club – platforma noastra de educatie antreprenoriala.

  •  Care sunt principalele provocari pentru brandurile romanesti?

Cred ca principalele provocari tin de adaptarea la piete diferite, categorii noi de clienti si trenduri. Mai este concurenta cu brandurile straine, de care romanii sunt dintotdeauna atrasi. As mai adauga si o provocare care vine din interiorul brandului, ca sa spun asa: atragerea de angajati care sa contribuie la continuarea construirii brandurilor respective. Sunt, de asemenea, multe branduri pentru care marea provocare este bugetul de marketing si advertising. O alta provocare tine de vanzari pentru ca doar astfel un brand rezista timpului. Piata din Romania este totusi mica, de aceea este necesara extinderea si in alte tari, prin urmare sunt necesare investitii pentru o prezenta cat mai adecvata si atragatoare.

Pentru ca Banca Transilvania este o banca romaneasca, am simtit direct provocarile unui brand local. Este greu sa concurezi cu o banca internationala, care are zeci de tari in portofoliu si care atunci cand cumpara licente software sau o aplicatie mobila le poate refolosi in zeci in special pentru ca este mai scump. Totusi, ai avantajul vitezei de reactie si al focusului – atunci cand esti roman care vinde in Romania, simti mult mai “visceral” businessul, preferintele clientilor si feedbackul lor. Un lucru foarte bun este ca am depasit barierele experientei si ale knowledge‑ului – acum 25-30 de ani, cand brandurile straine au inceput sa vina in Romania, nu existau specialisti romani, profesionisti specializati in toate domeniile – probabil ca acum in Romania avem aceeasi specializare si calificare a fortei de munca pe care o au companiile din SUA sau Japonia. Nu suntem cu nimic mai prejos si acesta este un lucru de care eu sunt foarte mandru.

  •  Ce branduri romanesti ati recomanda?

E greu sa ma gandesc doar la anumite branduri, pentru ca sunt atat de multe! Cumva cred ca admir, la modul general, toate brandurile romanesti sau straine care reusesc sa faca treaba pentru clienti, la modul corect si responsabil. De exemplu, imi place foarte mult Apple, care nu este un brand romanesc, dar sunt indragostit si de FruFru. Cum spuneam, este greu in zilele noastre sa tragem o linie clara intre branduri romanesti si straine tocmai pentru ca traim intr-o lume interconectata si pana la urma o companie cu profilul FruFru probabil cumpara portocalele din Turcia. Prin urmare, admir toate brandurile care isi iubesc clientii si pe care le iubesc clientii.