Povestea GetPony. Business de car sharing sustinut de BT

Ian 28 , 2016
0 Comments

Daca ai trecut prin Cluj in ultima perioada, sigur te-ai intalnit cu cel putin un “ponei”. GetPony, serviciul de car sharing a ajuns si in Romania datorita unor antreprenori curajosi precum Iulian Padurariu si Demis Ghindeanu care au mers pe principiul #investesteromaneste. In doar cateva luni de la lansare sunt peste 3.000 de persoane inrolate si peste 800 de conturi active.

Practic, este vorba de cel mai avansat sistem de transport in comun: cauti cel mai apropiat Pony folosind aplicatia de pe smartphone, conduci unde ai nevoie si, mai mult decat atat, parchezi oriunde.

Iulian, co-foundator GetPony, ne-a raspuns la cateva intrebari pentru blogul BT. Ii multumim lui Iulian pentru interviu si ne bucuram sa avem astfel de clienti la BT!

 

De unde a inceput povestea GetPony si de ce ati ales Clujul pentru lansarea ideii?

Toata povestea noastra a inceput cu vreo doi ani in urma. Locuind de ceva vreme in Viena, tot foloseam un serviciu de car sharing de pe acolo pana intr-o buna zi cand am mers la aeroport dupa prietenul si asociatul meu de business din Bucuresti. Imediat ce a remarcat usurinta cu care iei masina, mergi unde vrei si o lasi acolo, cred ca doar despre asta am vorbit cateva zile bune. Si ne-a tot ramas asa in minte “ce fain ar fi” sa fie ceva similar si in Romania, ca cine-stie cand o sa apara si la noi si tot asa. Ne puneam tot felul de intrebari despre cum ar putea functiona la noi si singuri ne puneam si piedici, pana cand am remarcat ca toti prietenii ce veneau din Romania si carora le aratam cum functioneaza serviciul cu pricina erau la fel de fascinati.

In paralel, studiind putin istoria carsharing-ului contemporan, am remarcat faptul ca toti marii operatori au inceput in orase mai mici cum ar fi Ulm din Germania sau Austin din Statele Unite. Logic cumva, toata cultura de start-up, de dezvoltare agila sau de “design thinking” sau indiferent cum i-ai spune, propovaduieste abordarea de a incepe la scara mica, a testa, a pivota daca e cazul, a testa din nou, iar dupa ce obtii o validare din partea pietei sa cresti rapid.

Si asta a fost cheia: sa incepem ceva cu potential foarte mare, poate chiar revolutionar in ce priveste comportamentul oamenilor pe termen lung, la o scara mica, observand reactiile pietei si pastrandu-ne agilitatea de start-up. Iar noi avand legaturi destul de stranse cu Clujul, ne-a aparut un fel de… Evrika! si ne-am pus imediat pe testat atractivitatea serviciului printre clujeni. Era martie 2015.

 

De ce Pony? De unde vine aceasta denumire?

Acum, la cateva luni de la lansare, ce mi se pare frumos e faptul ca lumea vorbeste despre masini ca despre niste ponei, acestea au prins viata. Am primit un mesaj dupa ce a dat prima zapada prin Cluj cum ca “sa stiti ca am curatat de zapada un ponei, chiar daca nu am mers cu el”. Numele a ramas pe o lista scurta de propuneri venite de la o colega din Marks si, sincer, i-am anticipat cumva aceasta atractivitate: masinile sunt micute, destul de fasnete, se poate lipi de ele relativ usor aceasta porecla de “ponei”.

 

Ce va diferentiaza fata de alte mijloace de transport, de exemplu, taxi sau rent a car?

Serviciul de car-sharing preia cumva ce e mai bun de la cele doua tipuri de servicii clasice si totodata elimina dezavantajele acestora. De exemplu, poti accesa o masina din flota noastra la fel de usor ca un taxi, doar ca nu astepti 5 minute in fata blocului ci te deplasezi pana la cea mai apropiata masina pe care o gasesti pe harta aplicatiei. Ai intimitatea unei masini pe care o conduci singur, ca in cazul unui rent a car, insa nu trebuie sa mergi la biroul de inchirieri, nici sa iei masina, nici sa o lasi.

Folosirea masinii se face unidirectional, o iei de pe strada din jurul punctului de plecare si o lasi tot pe strada la destinatie, nu trebuie sa “o returnezi”. Plata se face automat la inchiderea cursei, nu ai nevoie sa folosesti cash, sa astepti restul sau sa te gandesti sa lasi bacsis. :) Factura iti vine automat pe mail, nu astepti bonul “doriti-sa-l-stampilez?”.

 

Cum au primit clujenii acest nou serviciu?

Pana acum numarul conturilor active se ridica la peste 800 dintr-un total de 3.000 de inrolari. Diferenta e data de persoane care sunt in curs de activare a contului, aceasta operatiune presupunand furnizarea unor informatii de identificare, a copiilor dupa permisul de conducere si dupa cartea de identitate si, fireste, o modalitate preferata de plata (un card personal sau de firma). Asadar, am putea spune ca serviciul a fost primit extraordinar de bine. Noi estimasem atingerea unui numar de 2.000 de membri abia la sase luni de operare. In plus, clujenii se dovedesc a fi foarte grijulii cu masinile, mereu primim mesaje de informare atunci cand vreo masina este parcata gresit, este murdara sau are vreun stergator rupt.

 

Care sunt provocarile voastre de business?

Principala provocare este sa-i facem pe oameni sa inteleaga avantajele acestui serviciu. Cu cat comportamentul lor este mai civilizat, in sensul ca nu le lasa parcate aiurea, ca au grija sa nu fumeze la volan sau sa nu faca mizerie inauntru, cu atat utilizarea serviciului de catre restul membrilor este mai placuta. Practic trebuie sa te comporti ca atunci cand ai masina proprie. Si nu ai una, ci ai o flota intreaga.

 

Cum ai descrie relatia voastra cu BT?

BT ne-a sustinut din prima clipa, aici ne-am depus capitalul social, aici ne-am facut primul cont al firmei, iar acum lucram impreuna cu specialistii de la IT pentru a implementa o solutie de plati cu cardul 100% locala. Plata acum se face doar prin card bancar, utilizatorii isi inregistreaza in sistem o singura data informatiile legate de plata, iar apoi la fiecare terminare de cursa suma cu pricina se debiteaza automat, utilizatorii fiind informati pe loc printr-un email automat cu privire la valoarea cursei.

 

Cum crezi ca va evolua GetPony in urmatorii ani?

Pony ar putea evolua pe doua dimensiuni: mai intai in Cluj odata cu validarea conceptului (si asa cum arata acum, se pare ca prinde din ce in ce mai bine) am putea extinde serviciile noastre spre a fi oferite firmelor mici sau complexurilor de locuinte de lux. Firmele mici si-ar putea optimiza enorm cheltuielile cu flota daca vor plati exact cat vor avea nevoie, fara a face leasinguri sau credite auto. Complexurile de locuinte de lux ar putea oferi locatarilor sansa de a avea in permanenta la scara cateva masini, in asa fel incat cei ce locuiesc acolo sa nu isi faca griji in legatura cu locul de parcare, sau cu disponibilitatea taxiurilor la orele de varf.

O a doua dimensiune pe care am putea evolua ar fi extinderea geografica: am vrea sa oferim aceleasi servicii si celorlalte orase mari, cum ar fi Timisoara si Sibiu sau Brasov, pentru ca apoi sa avem suficienta forta pentru a servi corespunzator si Bucurestiul. Daca in orasele din tara putem avea o acoperire ok cu flote de 50 -80 de masini pe oras, in Bucuresti am avea nevoie de o flota cel putin de zece ori mai mare.

In plus, noi ne dorim foarte mult sa avem flote formate din autovehicule electrice. Tranzitia s-ar face extrem de usor, insa provocarea mare vine din partea sustinerii consiliilor locale in ce priveste dezvoltarea unei infrastructuri specifice pentru incarcarea acestor autovehicule. Noi deja avem un VW UP electric in probe, masina se comporta foarte bine in trafic urban cu curse scurte si opriri dese, avem solutia tehnica pregatita, ne mai trebuie doar putina intelegere din partea administratiei locale pentru a ne oferi spatiu pentru amplasarea statiilor de incarcare.

 

Cum functioneaza GetPony?

 

Mai multe detalii pe www.getpony.ro.  Q&A despre GetPony gasiti aici: www.getpony.ro/intrebari-frecvente

 

Despre conceptul de folosire in comun a bunurilor

Folosirea in comun a bunurilor sau plata doar pentru ceea ce folosesti devine din ce in ce mai raspandit la nivel global.

Folosirea in comun a autovehiculelor este o idee cu care s-a cochetat inca de prin anii 1930 cand a aparut asa ceva intr-un sat elvetian, insa abia tehnologia anilor nostri a facut ca acest concept sa devina din ce in ce mai raspandit. “Pionierul” Car2Go (Daimler) opereaza de 5-6 ani mii de autovehicule in diverse capitale si orase mari europene, a ajuns si in SUA, iar mai nou are in vizor China. BMW, cu DriveNow, are o flota similara ca numar, insa formata din autovehicule din clasa premium. Lumea auto a inteles schimbarea, anul 2015 fiind unul in care unii producatori au inceput sa experimenteze astfel de servicii in diverse zone ale Europei (VW in Hanovra, Volvo in Suedia etc.).

Posteaza un comentariu

Ti s-a parut interesant articolul?

Inscrie-te la newsletterul BT si vei primi prin email articole la fel de utile si interesante