Razvan Cuc - RE/MAX, povesti inedite din antreprenoriatul romanesc

Se vorbeste in stanga si in dreapta despre succesul în afaceri. Poate pentru unii a devenit un stereotip, sau pentru altii este doar o poveste la moda. Cert este ca exista antreprenori curajosi in Romania care se aventureaza in lumea business-ului cu un entuziasm molipsitor. Deseori ies victoriosi, uneori esueaza, dar de fapt succesul consta in parcugerea unui traseu plin de lectii importante pentru viata.

Razvan Cuc, presedintele RE/MAX, ne povesteste într-un interviu exclusiv cum a pornit el pe drumul antreprenoriatului si unde se afla in acest moment.

 

Cum ai debutat in mediul afacerilor?

Am sadit primul sambure de antreprenoriat in timpul facultatii. Atunci era cam singura modalitate de a face bani dupa revolutie. A fost o perioada foarte tumultoasa in care multi studenti faceau de toate. Erau zeci de idei si variante de initiative in perioada aceea efervescenta si asa am inceput si eu, ca student, sa fac tot felul de afaceri marunte cu marfuri pe care le aduceam de peste granite si le distribuiam prin Cluj. Astfel, am acumulat primul “capital”.

 

Ce s-a intamplat dupa absolvirea facultatii?

Dupa absolvire nu am lucrat nici 5 minute pe pozitia de inginer, domeniu in care aveam studiile, ci am sarit direct in antreprenoriat. Am deschis pe rand trei magazine de haine, dupa care m-am mutat in domeniul auto, apoi am deschis un studio foto ca franciza Kodak, si cand a aparut telefonia mobila in Romania am deschis impreuna cu fratele meu un prim magazin la Turda.

 

Acesta a fost primul business de mare anvergura?

Am inteles repdede ca aici e un potential urias de business, asa ca am inceput sa crestem, sa deschidem rand pe rand noi magazine, sa angajam oameni, sa invatam mult, sa investim in stocuri, in tehnologie. 9 ani am ajuns la o retea de aproape 60 de magazine si 270 de angajati, cu o cifra de afaceri de peste 12 milioane de euro.

Cand am realizat ca afacerea este gata de “maritat” am iesit din business vanzand Plus GSM catre un fond de investitii spaniol – GED Capital. Dupa exit-ul asta frumos, avand in vedere ca nu mai aveam voie prin contractul de exit sa mai activez in domeniul telecom, am cautat sa gasesc un alt domeniu in care sa infiintez un business, pentru ca nici nu ma gandeam sa ma opresc din a fi antreprenor. Totusi, dupa aceasta vanzare mi-am luat un an sabatic.

Imi place foarte mult sa calatoresc si sa ma dau pe doua roti, cu motocicleta. Un an intreg am fost in tot felul de destinatii exotice, am facut zeci de mii de km in acel an, cu sau fara motor.

 

Cum a inceput povestea RE/MAX?

Povestea este una foarte interesanta. Sotia mea avea o agentie imobiliara in Cluj, si-a dorit foarte mult sa lucrez alaturi de ea in acest business si intr-un final am acceptat. Am intrat langa ea in Grup de Lux, firma avand 15 ani vechime pe piata, si am pornit cu o idee - un plan de dezvoltare a unei retele de agentii imobiliare dupa modelul pe care il avusem in telecom.

Ne-am dat destul de repede seama ca industria asta de agentii imobiliare e total haotica si nu exista nici un set de norme sau o legislatie care sa faciliteze dezvoltarea, asa ca am zis sa vedem ce model exista in Romania si in afara tarii noastre. Eram sigur ca trebuie sa existe undeva un astfel de sistem de lucru pe care sa pot sa il iau si sa il replic.

Prin 2011 am inceput sa caut pe piata din Romania si pe piata din afara un fel de model de franciza care oferea, pe langa brand, un sistem de lucru care era destinat dezvoltarii unei retele de agentii imobiliare. Pe piata europeana sunt multe astfel de branduri, cateva din ele au ajuns si in Romania si dintre toate am ales compania RE/MAX.

Asadar, am luat o franciza RE/MAX in 2011 pentru biroul sotiei mele - cu ideea de a  dezvolta o retea de francize in Transilvania sau chiar in mai multe zone. RE/MAX era deja pe piata in Romania in aceea vreme, avea cateva birouri, dar nu si in Transilvania. Dupa achizitia francizei am inceput sa invat ce inseamna genul acesta de business, asociind experienta acumulata din brandul Orange, fiind tot un brand global care vindea servicii.

Dupa doi ani de la semnarea francizei pe Cluj am avut oportunitatea sa preiau masterfranciza pe toata Romania, devenind responsabil de intreaga retea de birouri francizate. Intre timp criza imobiliara devenise extrem de severa si era destul de greu sa faci afaceri in real estate. Astfel, incepand din 2014 am pornit reconstructia RE/MAX care a devenit o ruina pentru ca din 30 de birouri francizate in 2007-2008 au mai ramas doar 3.

 

Cresterea business-ul a fost treptata sau brusca?

Am inceput prin a vinde francize si incet, incet am inceput sa dezvoltam partea de servicii si suport pentru agentii sau birouri francizate RE/MAX, construind pachete educationale, pachete de instrumente si promovare in zona online, bazandu-ma pe ajutorul colegilor RE/MAX din toata Europa - adevarati profesionisti care aveau 15 ani de experienta in fata mea.

Imi place foarte mult ce am ajuns sa fac acum in RE/MAX si sunt 100% dedicat acestui business  fiind mult mare decat am reusit sa construiesc cu PlusGSM-ul.  In RE/MAX Romania suntem astazi o retea 50 de birouri francizate,  cu peste 450 de agenti RE/MAX si avem un plan maret de dezvoltare: peste 1.000 de agenti RE/MAX in peste 100 de birouri francizate, pana in 2023 – fiindca piata ofera oportunitati uriase.

 

Care au fost cele mai grele momente de pana acum in antreprenoriat?

Cele mai grele momente in experienta mea de antreprenoriat au fost in perioada mea de start in PlusGSM cand incercam sa inteleg afacerea, sa gasesc modelul de business, sa construiesc un brand puternic, apoi sa dezvolt instrumente in business care sa ma ajute sa cresc. A fost greu sa gasim oamenii potriviti pentru a-i implica in afacere, sa invatam cum trebuie sa facem ca afacerea sa creasca, sa dezvoltam totul de la zero, iar in toate cautarile astea am pierdut mult, dar am castigat experienta.

 

Ce sfaturi aveti pentru tinerii antreprenori?

Am cateva sfaturi din experienta mea, pentru cei care sunt la inceputul drumului lor antreprenorial, sau vor sa deschida un nou drum spre o noua afacere. Lucrurile evolueaza si trebuie sa fii in permanenta ancorat cu schimbarile. Cred ca intr-o afacere la inceput, mai ales in zona de servicii, ai nevoie de trei elemente cheie.

1. Un BRAND puternic care sa deschida usi pentru tine, care sa accelereze patrunderea afacerii tale in piata. Sa construiesti azi un brand la nivel national e nevoie de milioane de euro, de multa stiinta si de foarte mult timp.

2. Apoi, mai ai nevoie de o RETEA de profesionisti la care sa te afiliezi, de la care sa inveti si cu care sa colaborezi in business amplificand succesul - iar apartenenta la o structura globala iti da oportunitati uriase si foarte multa energie, motivatie.

3. Dupa brand si retea, un al 3-lea element cheie este SUPORTUL. Aici intra know-how-ul afacerii si instrumentele de lucru cu care iti derulezi afacerea, care trebuie sa fie testate, performante si eficiente, astfel incat debutul tau sa fie unul ferm si de impact.

Cauta sa incepi o afacere cu un brand puternic, cu o retea extinsa de profesionisti, cat si cu un know-how valoros si instrumente de lucru complexe si eficiente. Astfel economisesti timp, energie si bani, iar drumul tau spre succes merge pe o traiectorie clar desenata. Cauta sa te alaturi celor mai buni in ce alegi sa faci si asa viata iti va fi mai usoara.

 

Care a fost cea mai importanta lectie de pana acum?

Sunt ferm convins ca esecurile m-au ajutat sa ajung in punctul in care ma aflu azi. Esecul e un filtru al succesului prin care trebuie sa trecem ca sa ne formam si dezvoltam pentru a ajunge la momentul succesului.

RE/MAX e liderul global in imobiliare. In Romania suntem cea mai puternica retea cu cel mai puternic brand din piata, avand cel mai puternic pachet de instrumente si suport pentru membrii retelei. Intr-o industrie cu un potential imens de dezvoltare, alege sa lucrezi cu cei mai buni.