17 mai 2021   |   Timp de citire: 6 minute

Nevenca Doca, la conferinta SKILLS of the FUTURE: „La BT stim ca dimensiunea umana este diferentiatoare pentru noi, ca institutie financiara.”

Cel mai recent eveniment in domeniul resurselor umane, Skills of the Future, a fost despre abilitatile cele mai potrivite noii realitati, cum pot fi acestea imbunatatite si cum poate fi creata valoare cu ajutorul digitalizarii. 

Banca Transilvania a fost reprezentata de Nevenca Doca, Director Executiv Senior Resurse Umane, iar declaratiile au fost urmatoarele, in contextul in care la BT strategia organizationala a fost reformulata in 2016, prin angajamentul de a oferi clientilor experiente pozitive, oriunde si oricand. Ce a urmat pentru a sustine strategia prin oameni, abilitati, obiceiuri sanatoase si instrumente digitale:

  • Evaluarea tool-urilor BT pentru a putea oferi clientilor promisiunea bancii. Printre alte initiative, am inceput un program-pilot, si anume un chatbot cu activitate in HR. Colega noastra digitala, AIDA, ne ajuta in toate procesele administrative si operationale, de la cereri de concediu pana la adeverinte si acte aditionala la contractele de munca, pentru cei peste 9.000 de angajati. De exemplu, in cele doua luni de stare de urgenta, au fost 66.000 de interogari ale chatbot-ului din partea colegilor nostri, care altfel ar fi insemnat tot atatea telefoane sau e-mail-uri catre echipa de HR.

  • Dezvoltarea de abilitati: un exemplu este proiectul de reskilling a 20 de colegi bancheri in programatori in tehnologia Robotic Process Automation (RPA). Acest proiect desfasurat in 2018 - in format hibrid, partial online si partial „in clasa”- a insemnat transformarea carierei pentru 20 dintre colegii nostri. Dezvoltarea abilitatilor RPA a durat 3 luni, dupa care ei au fost transferati in departamentul de Transformare Digitala, avand astfel oportunitatea unei noi cariere, intr-un domeniu nou si cu potential, tot in cadrul Bancii Transilvania.

  • Dezvoltarea de obiceiuri sanatoase: la BT stim ca dimensiunea umana este diferentiatoare pentru noi, ca institutie financiara. De aceea am inclus-o pe lista de prioritati strategice ale BT si am operationalizat-o. Grija fata de echipa coordonata („care”) este competenta obligatorie in BT pentru toate categoriile de manageri si este masurata din 6 in 6 luni. De asemenea, incurajam si dezvoltam continuu colaborarea, care este o competenta-core pentru toti angajatii BT.

  • Evaluarea permanenta a instrumentelor: platforme de colaborare, forumuri, grupuri de invatare etc. In baza evaluarii acestora, personalizam parcursul de invatare al angajatilor, lucram impreuna cu managerii si cu colegii care sunt consultanti de invatare, stabilim traseele de invatare si le personalizam. Avem intotdeauna in vedere si contextul: de exemplu, peste 1.000 de angajati BT lucreaza in front office si, avand in vedere ca au relatia directa cu clientii, este greu pentru ei sa acceseze platforme de invatare cat sunt la banca, asa incat pentru ei am introdus un beneficiu nou: o zi pe trimestru pentru Learn from Home.

Alte declaratii ale invitatilor:

  • Abilitatile sunt despre prezent si viitor, despre lipsa sau abundenta unor resurse.  
  • Invatarea continua si adaptarea vor fi cheia succesului oamenilor si companiilor in urmatorii ani.  
  • Este nevoie de persoane cu abilitati potrivite, in joburi potrivite. Aceste abilitati trebuie dezvoltate, iar oamenii au nevoie de motivatie si de context. Oamenii si companiile sunt in dinamica – in sus sau in jos.
  • Este diferenta foarte mare intre timely skills si timeless skills. De asemenea, este esential ca abilitatile personale, dezvoltate sa se alinieze cu cele ale echipei si ale companiei.  
  • Companiile trebuie sa invete angajatii sa invete;  
  • Ritmul schimbarii este tot mai mare, iar invatatul zilnic este esential pentru lumea de azi si de maine. Practica este fundamentala, exista un ciclu de invatare si de eroare. Liderii de maine trebuie sa invete de la liderii de azi pentru ca invatarea colaborativa este esentiala.
  • Companiile vorbesc despre sanatatea angajatilor. Pentru a ne pastra umanitatea trebuie sa avem un mix care sa cuprinda competente digitale si empatie, preocupare pentru sentimentele celorlalti cu care lucram.
  • Skill-urile viitorului sunt cele umane. Conectarea cu oamenii este importanta, inclusiv online. Se spune ca fiecare om va avea 2 – 3 cariere de-a lungul vietii. Sa mergem in zona in care ne intrebam eu ce vreau sa invat? Iar atunci stiu ca trebuie sa ma si dezvat si sa fiu (mai) constient ca trebuie sa invat ceva nou. Trebuie sa aducem invatarea in viata adulta. Cum o sa fim acolo pentru 3 cariere? Trebuie sa ne dam seama ce nu stim, sa facem scenarii despre ce vrem sa invatam. Apoi, e disciplina, responsabilitatea invatarii, organizarea timpului, care s-a mutat la angajati, iar companiile trebuie sa creeze un parcurs, o experienta de invatare. Traseele de invatare sunt facute de cei specializati din companie sau de la firmele colaboratoare de profil.
  • Pandemia a adus nevoia de a dezvolta abilitati in plus, iar una dintre acestea este ascultarea din partea managerilor. Au ramas la fel de importante: transferul de cunostinte si coaching-ul, mai ales ca au aparut elemente noi in nivelul de colaborare.  
  • Fiecare are un set standard de abilitati, de competente. Dezvoltarea personala inseamna, de fapt,  dezvoltarea de abilitati noi.
  • Pe piata muncii apar deprinderi care pana acum nu erau cerute. Future skills este o categorie speciala si trebuie sa ii acordam toata atentia.
  • Potentiale zone de oportunitate, tendinte – cu abilitatile aferente - pot fi observate job-uri de care nu am mai auzit pentru care se cauta oameni.

 

Evenimentul a fost organizat de Skills Of The Future si Marcom Hub – Bucharest, cu sustinerea Bancii Transilvania, Kaspersky, FintechOS, Orange, Learning Architect si ATLAS - atlas.app.