12 noiembrie 2020   |   Timp de citire: 9 minute

Tiberiu Moisa despre provocarea #CumparaDeLangaTine. Cum putem sustine fiecare afacerile locale?

Tiberiu Moisa, Director General Adjunct IMM și MidCorporate, a acordat astazi un interviu pentru HotNews.ro pe care il preluam si aici, pe blog. Tema de astazi: o discutie despre cum putem sustine afacerile locale. Enjoy! 😊

Ce inseamna de fapt sa cumperi ”de langa tine”? Sa cumpar produse romanesti? Si intreb asta pentru ca eu am in cartier magazine alimentare care se aprovizioneaza din marile hypermarketuri cu produse de import. Daca cumpar de acolo, se pune ca am cumparat ”de langa mine”? 


Tiberiu Moisa:
 Cumpara de langa tine este inceputul unei discutii. Miza acesteia nu este limitata de dimensiunea afacerii si nici de cumpararea exclusiva de produse romanesti. De altfel, nu putem – in mod practic – sa cumparam doar produse romanesti. Ne dorim sa fim o voce in slujba binelui general, care spune ca exista o legatura intre alegerile noastre si starea economiei. Noi zicem ca e bine sa ne incurajam reciproc, insa trecem la fapte atunci cand...cumparam unii de la altii.

 

Exista acum o tendinta pe plan global prin care oamenii sunt incurajati sa cumpere ”local”. Este un asemenea gest unul care tine mai debraba de zona achizitiilor ”etice” sau e ceva mai mult? De ce mi-as schimba obiceiul de consum?


Tiberiu Moisa: 
Achizitiile etice vizeaza atentia pe care dorim sa o avem in privinta modului in care un produs este fabricat sau a preturilor practicate in acest scop. Cu alte cuvinte, sa-i descurajam pe cei care exploateaza categorii defavorizate sau, pe scurt, isi creeaza avantaje comerciale disproportionate pe seama unor furnizori lipsiti de putere de negociere. Aceasta atentie merita manifestata indiferent daca cumparam local sau de pe Amazon. Shop local reflecta mai degraba tendinta de inchegare a comunitatii sau de constientizare a efectului alegerilor noastre de consum. Este ca atunci cand tii cu echipa de fotbal din orasul tau, indiferent de performantele sportive pentru ca este mai mult decat o echipa de fotbal. Este si clubul de juniori unde merg copiii tai sa faca sport, sunt oameni pe care ii recunosti cand mergi pe strada si in care ai incredere. In acest mod ii poti sustine.

 

De ce as cumpara ”de langa mine”, daca gasesc in alta parte un produs similar la un pret mai bun?


Tiberiu Moisa: 
Noi spunem ca sunt alegeri personale si asa trebuie sa ramana. Cumpara de langa tine nu este nici lozinca, nici obligatie civica. Nu cumpar de la fiecare afacere din cartierul meu doar pentru ca este langa mine. Noi insistam pe legatura care exista intre deciziile noastre de cumparare si economia orasului sau a tarii. Simplul fapt ca ne punem aceasta intrebare construieste discernamantul economic si, in timp, acesta este ingredientul cel mai valoros. O populatie cu discernamant economic ne face mai competitivi, ca tara. Probabil nu as cumpara de langa mine un produs similar mai scump daca timpul meu nu are nicio valoare. Daca magazinul de proximitate ma ajuta sa castig timp, atunci voi cantari mai atent decizia.

 

Romanii (si in special bucurestenii) sunt foarte sensibili la tot ce e legat de poluare, de amprenta de carbon. Este, din acest punct de vedere, achizitia ”de langa mine” mai corecta , mai ”eco friendly”?


Tiberiu Moisa: 
Probabil ca da, macar gandindu-ne ca ar scurta deplasarile. Insa amprenta de carbon presupune o discutie consistenta si nu m-as lansa in aprecieri bazate pe un simplu sentiment.

 

Ok, am sa iau in calcul sa cumpar de langa mine. Cu ce sa incep? De unde sa stim noi?... 😊


Tiberiu Moisa: 
Cu propriile nevoi, cu o atentie mai mare la ce este langa tine, cu manifestarea curiozitatii atunci cand un amic face o recomandare de business. Si, neaparat, neuitand ca suntem bancheri, cu analizarea bugetului personal de venituri si cheltuieli. Cati bani cheltuiesc lunar si unde? Sunt multumit/a de deciziile mele? Vreau sa schimb ceva? Si asa mai departe.

 

Care este riscul ca, fara sa cumpar de langa mine, micile afaceri de cartier sa dispara? Deja avem o serie de mici afaceri pe care azi le regasim cu mare dificultate- ateliere de reparat pantofi, tocilarii s.a.m.d.


Tiberiu Moisa: 
Simplificand, orice business, indiferent de dimensiune, se asaza pe o premisa fundamentala: venituri mai mari decat cheltuielile. Vanzarile (veniturile) tin de existenta clientilor iar acestia formeaza cererea. Nu ne putem abtine sa vorbim „banchereste”. Pentru afacerile de cartier, existenta cererii inseamna viata. Ar fi un stimulent si pentru altii sa inceapa o afacere. O cerere in scadere face totul mai dificil. Atentie, o afacere de cartier nu trebuie sa existe doar pentru ca este de cartier. Fiecare business trebuie sa-si castige locul in inima consumatorilor. Asadar, aceste afaceri sunt datoare sa incerce sa-ti castige simpatia si sa-ti merite votul de incredere.

 

In aceasta perioada de pandemie, multi romani isi fac cumparaturile online. Se poate aplica initiativa ”cumpara de langa tine” si in achizitiile online?


Tiberiu Moisa: 
Sigur, de ce nu? Este nevoie ca business-urile de proximitate sa fie disponibile online (progresul fiind vizibil deja). Realist vorbind, ele nu au mari sanse sa lupte pentru notorietatea online cu jucatorii mari. Dar, nici nu trebuie sa o faca. De regula, au clientela proprie, legaturi mai personale cu aceasta. Pur si simplu semnaleaza acestor clienti ca pot comanda (si) online.

 

Potrivit unui studiu facut public in aceasta vara de catre EY, peste 40% dintre romani se asteapta la o schimbare permanenta a comportamentului lor cu privire la cumparaturi, iar o treime sunt dispusi sa plateasca mai mult pentru produsele locale. De ce credeti ca are loc acest ”shift”- au devenit romanii mai constienti de importanta cumparaturilor locale? Vor un stil de viata mai sanatos?


Tiberiu Moisa: 
Noi credem ca se imbunatateste discernamantul economic. Oamenii inteleg tot mai bine ca ceea ce facem reprezinta alegeri care au consecinte. Decizia de consum este un vot de incredere. Sa nu uitam ca un procent semnificativ din populatie are locul de munca intr-o firma mica sau mijlocie si simte pe propria piele cat sunt de importante aceste alegeri. Am calatorit cu totii si am avut si experienta altor tari. Alegerea pentru business-urile locale trebuie manifestata cu obiectivitate: nu putem produce orice, nu suntem buni la orice si avem multe de invatat. Nu este doar despre dimensiunea afacerii. Avem nevoie de afaceri mici, inovative sau oportuniste asa cum avem nevoie de proprii campioni in business. Este un rationament simplu. Pastrandu-l in minte vom ajunge la acel subiectivism normal, discret si civilizat pentru afacerile romanesti. Acest subiectivism este echivalentul terenului propriu din sport. Insa, deopotriva, ii ajuta pe antreprenori sa se dezvolte pentru ca asteptarile vor fi mari, chiar daca sunt de-ai nostri.