Rezultatele financiare BT la 30 iunie 2020: Banca Transilvania, sustinator al economiei si comunitatii inclusiv in perioada pandemiei

Comunicat de presa 2020-08-14
Rezultatele financiare BT la 30 iunie 2020: Banca Transilvania, sustinator al economiei si comunitatii  inclusiv in perioada pandemiei


Prin actiunile intreprinse in primul semestru din acest an, Banca Transilvania a continuat sa fie alaturi de economia romaneasca, de antreprenorii si populatia tarii.

  • Banca s-a mobilizat in primul val al crizei medicale cu bani si echipamente, a accelerat lansarea unor facilitati de banking online asa incat sa permita accesul permanent la produsele si serviciile sale.
  • BT a fost prima banca din Romania care a anuntat masuri de sustinere a clientilor cu credite afectati de pandemie. Banca a lansat cel mai consistent pachet pentru sustinerea clientilor cu credite, masurile implementate de banca depasind cu mult cadrul legal obligatoriu, fiind aproape de clientii ei in aceasta perioada cu provocari.
  • In paralel cu acestea, activitatea de zi cu zi a mers mai departe: BT a asigurat continuarea operatiunilor, a lansat campanii comerciale si a mentinut ritmul de derulare a proiectelor de modernizare a retelei si de diversificare a optiunilor de interactiune a clientilor cu banca.

 

“Solidaritate. Solidaritate si mobilizare au fost cuvinte-cheie care definesc cel de al doilea trimestru al anului la Banca Transilvania. Toata echipa BT ne-am concentrat din prima secunda pe asigurarea masurilor de prevenire a raspandirii virusului, pe continuitatea operatiunilor din sediile noastre si prin canalele digitale si pe gasirea celor mai bune modalitati prin care putem ajuta clientii si comunitatile. De la eforturile pentru mentinerea functionalitatii tuturor sistemelor BT in conditiile starii de urgenta, pana la cel mai consistent pachet de suport financiar acordat clientilor si companiilor, la eforturile a peste 2.000 de colegi in programul IMM Invest si la donatii de peste 2 milioane de euro pentru echipamente medicale si protectie, Banca Transilvania si #OameniidelaBT au dovedit ca sunt parte din comunitate. Traversam momente fara precedent si provocatoare pentru oameni si business, insa BT este bine pregatita sa sustina partenerii sai si sa iasa impreuna din aceasta criza mai puternici. Stim ca daca suntem alaturi de clienti in aceste momente grele, salvam nu numai prezentul, ci si viitorul”, declara Ömer Tetik, Director General, Banca Transilvania.

 

Rezultatele financiare la 30 iunie 2020
Activele Grupului Financiar Banca Transilvania au ajuns la 98,4 miliarde lei la finalul semestrului intai din acest an, creditele au crescut pana la 40,7 miliarde lei, iar depozitele clientilor au ajuns la 80,0 miliarde lei, din care 57,2 miliarde lei sunt economiile persoanelor fizice, iar 22,8 miliarde lei, ale persoanelor juridice. Eficienta operationala a bancii se pastreaza la nivel confortabil si este de 47,60%. Profitul net consolidat al Grupului BT este de 690,06 milioane lei, din care cel al bancii este de 607,41 milioane lei. Subsidiarele si participatiile de capital au contribuit cu peste 82 milioane lei la profitabilitatea Grupului BT.


Rata expunerilor neperformante, conform indicatorului EBA, este de 4,35% la 30 iunie 2020. Gradul de acoperire cu provizioane totale a expunerilor neperformante conform standardelor EBA este de 107%. Daca sunt luate in considerare si garantiile, rata de acoperire este de 126%. Solvabilitatea bancii fara profitul anului 2020 este de 19,67%, iar cu profitul inclus aceasta este de 20,91%.

 

Impactul contextului actual in metodologia si nivelul de provizioane porneste de la abordarea prudenta pe care BT o are. Schimbarile de metodologie de provizionare sunt in linie cu recomandarile autoritatilor de reglementare si cu cele mai bune practici bancare. Considerand efectele crizei de sanatate si economice, costul riscului pe perioada primului semestru din 2020 a fost la 1,3% comparativ cu 0, in perioada similara a anului trecut. In 6 luni din 2020, soldul provizioanelor a crescut cu 16,5% pana la 2,951 mil. lei, comparativ cu soldul de la finalul anului 2019 (2,533 mil. lei).


Finantarea romanilor in primele sase luni
In perioada ianuarie – iunie a.c. Banca Transilvania a acordat peste 68.000 de imprumuturi companiilor si persoanelor fizice. Creditele acordate companiilor in perioada mentionata sunt de peste 3,6 miliarde lei. Banca are aproximativ 2,9 milioane de clienti retail, 325.000 de clienti IMM & Micro si peste 10.000 de clienti corporate activi.


Implicarea BT in contextul COVID-19

  • Banca Transilvania a contribuit cu peste 2 milioane de euro - bani si echipamente medicale - pentru preventia si limitarea epidemiei, dar si pentru cresterea accesului oamenilor la testare si tratament. Au fost sustinute astfel spitale din peste 30 de localitati. Dincolo de valoarea donatiei, #OameniidelaBT s-au implicat, zi si noapte, in procurarea materialelor si a echipamentelor intr-o perioada in care acestea erau extrem de greu de gasit oriunde in lume.
  • Peste 41.000 de clienti persoane fizice si companii au beneficiat de amanarea ratelor la credite.
  • BT este banca principala in IMM Invest, program prin care banca a aprobat pana la finalul lunii iunie a.c. aproximativ 4.000 de credite IMM, sustinand companii care inseamna peste 60.000 de locuri de munca.
  • De la inceputul pandemiei si pana la finalul lunii iunie a.c. au fost lansate 12 facilitati de banking online, printre care: cardul digital apare in aplicatia BT Pay inainte ca un client sa il primeasca in format fizic; deschiderea online de cont curent (NEOcont); posibilitatea de a retrage cu BT Pay bani cu telefonul de la toate bancomantele bancii; optiunea donatii prin telefon; lansarea unor hub-uri de cumparaturi online cu comercianti care sunt clienti BT, si anume #Directlatine si #InMiscare; posibilitatea pentru companii de a comanda Carduri de masa online, prin aplicatia BT Tichet etc.
  • Banca a ajuns la peste 1 milion de carduri unice in wallet-urile BT Pay, Apple Pay, Fitbit Pay si Garmin Pay, iar numarul platilor cu telefonul a crescut de 5 ori in iunie 2020 fata de iunie 2019.
  • Din cele peste 1.700 de ATM-uri BT, circa 520 sunt bancomate multifunctionale BT Express Plus, care permit operatiuni self-banking, precum depuneri de numerar sau schimb valutar non-stop. In primele 6 luni ale acestui an, numarul depunerilor de numerar prin BT Express Plus a depasit 4,6 milioane, ceea ce inseamna aproape 780.000 depuneri de numerar/luna.
  • Peste 100.000 de retrageri au fost generate cu BT Pay pentru a retrage cu ajutorul aplicatiei bani cu telefonul de la bancomatele Bancii Transilvania.
  • Peste 30.000 de carduri emise in Romania de alte banci si de fintech-uri au fost inrolate in BT Pay pentru transferuri de bani.
  • De 7 ori mai multe interactiuni in martie - iunie a.c. fata de ianuarie – februarie a.c. in aplicatia BT Visual Help. Cresterea de la o luna la alta a fost constanta, ajungand la aproape 83.000 in iunie.
  • Intreb BT a fost unul dintre cele mai accesate canale de comunicare ale Bancii Transilvania de cand a inceput pandemia si pana la finalul lunii iunie a.c., cu 900.000 de vizitatori care au facut peste 1,2 milioane de vizite in perioada martie – iunie a.c. Varful a fost atins in 14 aprilie a.c., cand site-ul a avut aproape 23.000 de vizitatori. Comparand primul semestru al anului 2020 cu aceeasi perioada a anului trecut, site-ul a avut cu 73% mai multi vizitatori.
  • Banca a pastrat acelasi ritm al recrutarilor de noi angajati in primul semestrul a.c., comparativ cu prioada ianuarie – iunie 2020, cu 500 de persoane noi in echipa.
  • Numarul de utilizatori BT24 Internet Banking a depasit 1,3 milioane in primul semestru din acest an, +10% fata de aceeasi perioada a anului trecut, iar cel de Mobile Banking este de 880.000, +28% in comparatie primul semestru din 2019. Volumul tranzactiilor prin Internet Banking si Mobile Banking a crescut cu 14% fata de prima jumatate a anului 2019.
  • De la inceputul pandemiei si pana la 30 iunie a.c., 27 de sedii BT au fost modernizate, dintre care 9 sunt inclusiv relocate, pastrandu-se acelasi ritm ca in aceeasi perioada a anului trecut. Impactul pozitiv este pentru aproximativ 227.000 de clienti si 330 de angajati BT din 21 de localitati.

 

Prioritatile BT pana la finalul anului: solidaritate, sustinerea economiei si continuarea planurilor de online banking

  • Banca Transilvania va continua sa sustina cu finantari populatia si companiile si, in acelasi timp, va continua sa se implice in gestionarea provocarilor generate de pandemie.
  • In cadrul programului IMM Invest, mobilizarea bancii va fi pentru a finaliza in urmatoarele doua luni alocarea sumelor ramase, estimarea fiind ca vor fi alocate cel putin 10.000 de imprumuturi.
  • Tot in ceea ce priveste activitatea IMM, BT va aloca resurse semnificative pentru a se implica in implementarea altor programe guvernamentale, dar nu numai de sustinere a companiilor – cum ar fi de exemplu, programul de granturi sau facilitati de garantare.
  • NEO, noua platforma de Internet Banking si Mobile Banking, este in etapa de testare finala cu utilizatori reali. In prezent versiunea beta este testata de o parte dintre clienti.
  • BT investeste sustinut pentru a creste si pozitiona BT Pay ca fiind prima super-aplicatie de plati din Romania, care integreaza mai multe tipuri de facilitati si devine parte din viata de zi cu zi a clientilor.

    Raportul aferent semestrului I/2020, intocmit in conformitate cu prevederile art. 65 din Legea nr. 24 din 2017 privind emitentii de instrumente financiare si operatiuni de piata, este disponibil pe site-ul BT, sectiunea Relatii investitori, in 14 august a.c., incepand cu ora 9.00. Situatiile financiare la 30.06.2020 si 30.06.2019 sunt revizuite; cele aferente 31.12.2019 sunt auditate.