Ömer Tetik, CEO BT: ”Performanța cere pragmatism, dar fără suflet nu se poate”

14 septembrie 2022 Timp de citire 11:00 minute

În luna septembrie, Ömer Tetik, CEO, Banca Transilvania, a acordat în exclusivitate un interviu pentru Magazin Olimpic, revista oficială a Comitetului Olimpic și Sportiv Român. Cum arată performanța prin ochii Directorului General al Băncii Transilvania și care este legătura dintre banking și sport poți afla din următorul interviu.


Conduceți o bancă. Lucrați, așadar, cu banii, dar cu toate acestea ați afirmat că v-a atins la suflet un îndemn citit într-o revistă de profil, și anume că banii trebuie să îi ai în minte, nu în inimă. Am putea considera că parteneriatul cu COSR vine să completeze și latura aceasta, cea cu inima?

Banking-ul este în primul rând despre oameni, încredere și performanță. Referitor la bani, cred că trebuie să învățăm să îi folosim cât mai bine, să economisim, să știm cum să facem să avem tot timpul rezerve. Cu alte cuvinte, să nu cheltuim banii înainte să îi avem . Trebuie să fim pragmatici ca să ajungem la performanță, dar pentru a crește trebuie să punem și suflet. Parteneriatul cu COSR, început în ianuarie, ține de ambele. Ne bucurăm să susținem în următorii trei ani performanța sportivilor români la Jocurile Olimpice și la celelalte competiții desfășurate sub semnul cercurilor olimpice. Este, înainte de toate, un parteneriat al Băncii Transilvania pentru România pentru că sportivii sunt modele pentru noi toți și ambasadori ai țării noastre în lume.


Una dintre valorile pe care COSR își construiește misiunea este și Mândria Națională. Regăsim cumva și în filosofia Băncii Transilvania acest filon, nu numai privind la modul în care a luat ființă această bancă, ci și la serviciile oferite către întreprinzătorii locali, la sprijinul economiei mici, locale, regăsite și în Campania dumneavoastră ”Cumpără de lângă tine”. Dar, într-o lume a globalizării, mai contează oare să ne întoarcem și către tradiție, către spiritul național?

Globalizarea are avantajele ei, iar sportul și noi, suporterii , suntem printre principalii beneficiari. Este un fenomen care a transformat lumea, cu impact asupra economiilor naționale, iar datorită ei bunurile, banii, informațiile pot circula mai rapid și la distanțe mult mai mari. Sportul în sine a ajuns o industrie globală datorită dimensiunii sale internaționale și comerciale.

În tot acest context, spiritul național cred că trebuie tot timpul cultivat. La fel este și cu spiritul olimpic. Fiecare popor vine în lumea asta cu ceva aparte, unic, iar românii au cu ce să se mândrească. Un prim exemplu care îmi vine în minte sunt sportivii pe care România i-a dat lumii. Când străinii sunt întrebați de România, adesea primele cuvinte sunt nume de sportivi - Nadia Comăneci, Ilie Năstase, Gheorghe Hagi sau Simona Halep, dar și David Popovici. Sportul unește oamenii. Tribunele au un vibe aparte. Este locul – poate singurul – în care vedem oamenii cântând imnul național cu mâna la inimă, cu gândul la victorie. Asta înseamnă mândrie națională, care trebuie perpetuată ori de câte ori vine vorba de România.

La BT credem în puterea comunității, iar sportul unește oamenii. Banca Transilvania a început acum 28 de ani cu 13 oameni în echipă, iar azi este pe primul loc și cel mai mare finanțator al economiei. Drumul spre podium, spre medalie a depins foarte mult de faptul că noi cunoaștem România mai bine ca oricare altă bancă, că suntem banca din drumul spre casă. Că jucăm acasă, pe terenul nostru . „Cumpără de lângă tine” și „Cumpără de la o afacere mică” sunt două dintre inițiativele noastre pentru antreprenori. Noi, la BT, suntem cei mai mari suporteri ai antreprenorilor . Perioada pandemiei a fost un mod aparte să spunem Hai, România! și să mobilizăm oamenii ca să fim toți în aceeași echipă .


COSR și-a atras de-a lungul timpului parteneri cărora le-a oferit asocierea cu performanța, cu notorietatea unor legende ale sportului, iar ca beneficiu nu a fost doar susținerea financiară, ci și know-how, și valori, concepte și chiar instrumente de management împrumutate din business și folosite în sport. În acest sens, care credeți că ar fi experiențele reușite ale Băncii Transilvania de care și COSR ar putea beneficia?

A fost greu să ajungem numărul 1 în banking, dar mai greu este să ne menținem. Este exact ca în viața sportivilor. Cred că poate fi un schimb interesant de experiență între BT și COSR. Avem ADN românesc, susținem ideile, antreprenorii, campionii, performanța. La o eventuală întrebare pentru noi și pentru sportivii români, Tu ce ai făcut pentru România? am avea ce să răspundem. În fond, suntem ceea ce facem.


După Jocurile Olimpice de la Tokyo, la nivelul conducerii COSR s-a conturat o nouă strategie în privința suportului pe care trebuie să îl acorde pentru susținerea performanței. Se vor produce o serie de tranziții, dar cea la care aș dori să mă opresc este aceea de a schimba focusarea exclusivă de pe sportiv cu suportul multidirecțional, care să cuprindă, evident, și sportivul, dar în egală măsură antrenorul, echipa medicală, de la nutriționist la psiholog, precum și pe toți ceilalți tehnicieni fără de care sportivul, de unul singur, nu ar putea atinge cele mai înalte performanțe. Știința, tehnologia, digitalizarea au impus, cred, această tranziție. Cum vedeți acest mod de abordare? La BT cum este cu interdisciplinaritatea?

Orice sportiv are în spate o echipă care, atunci când câștigă, câștigă odată cu el sau invers, așa încât este salutară inițiativa. În banking, ca în orice alt domeniu, interdisciplinaritatea înseamnă interdependență și complementaritate. În plus, domeniul a devenit tot mai complex, este o combinație de fintech și servicii bancare. BT are sute de job-uri diferite, iar succesul depinde de participarea tuturor din echipă, fiecare cu experiența, cu specializarea, cu energia și cu antrenamentul lui. Individual, poate niciunul dintre noi nu suntem cei mai buni bancheri, dar împreună suntem cea mai bună bancă. Performăm dacă noi între noi colaborăm și ridicăm banca și performanța. Este la fel ca la un meci de fotbal, de exemplu. Ar putea o singură persoană să acopere tot terenul? Nu ar avea cum.


Trăim într-o lume stresantă. Oare stabilirea unor obiective de performanță îl poate motiva pe sportiv sau, dimpotrivă, îl agită și îl îndepărtează de la obținerea unor rezultate bune?

Depinde de persoană, de ce anume o motivează, însă obiectivele sunt mai mult decât necesare indiferent de domeniu, cu atât mai mult în sport. Sunt ca niște borne în călătoria spre succes sau spre o variantă mai bună a ta, ca sportiv. Este vorba de perseverență, de anduranță și de rezistență fizică și emoțională.


Pandemia ne-a arătat că orice strategie pe termen lung nu este singurul instrument cu care putem aborda dezvoltarea unei entități. Cei care au rămas încremeniți în planurile care nu se mai potriveau contextului neașteptat au avut de suferit. În schimb, cei care au înțeles repede care e treaba cu reziliența și au știut să se adapteze noilor condiții nu numai că au supraviețuit, ci chiar s-au dezvoltat, s-au reinventat. La BT cum s-a traversat pandemia? Ar avea ceva de învățat din toate acestea și lumea sportului?

Pandemia a fost un meci cu multe prelungiri și pentru BT, cu schimbarea regulilor în timpul partidei . Dar ne-am adaptat. De la modul de a colabora în echipă sau cu clienții, la proiectele pe care le-am pus pe primul loc. Ca să luăm partea bună, pandemia a fost un accelerator de soluții BT pentru banking la distanță, a generat sau accentuat anumite trenduri și a contribuit peste tot la creșterea adopției digitalizării. Cred că lecția primită de toți a fost adaptarea și răbdarea, dar și că distanțarea socială ne poate apropia.


Nu e un secret că, în general, sportul românesc traversează o perioadă dificilă, dată în primul rând de situația economică și socială a țării, care a dus la o subfinanțare cronică a sportului. Sigur, nu e singura cauză pentru care România nu mai are rezultatele din trecut, ci sunt o serie de factori care se întrepătrund și care nu au legătură doar cu noi, ci și cu ceea ce se întâmplă în sport la nivel mondial. Cu toate acestea, este parcă de neconceput ceea ce vedem că se întâmplă cu gimnastica artistică românească. Privind cu ochii managerului de succes, unde credeți că s-a produs ruptura, și cu ce credeți că ar trebui să înceapă procesul de redresare a acestei discipline în care ”zecele” a fost… inventat de o româncă? Și n-a fost o excepție, am dovedit-o ulterior.

Redresarea gimnasticii cred că depinde de investiții la fiecare nivel și de modelarea, de la vârste mici, a mentalității de învingător. Indiferent de generație, putem avea reprezentare în elita gimnasticii mondiale. Sper să fim iar ce am fost pentru că nu orice sport are „o Nadia Comăneci”.


Sunteți banca numărul 1 în România. Care este drumul către ”cel mai”? Și sportivii asta visează cu toții, să fie ”cei mai”. Cum se ajunge în vârf? Și cum reziști acolo, în poziția pe care o vizează alți mulți aproape la fel de buni ca tine? E valabilă rețeta și pentru lumea sportului, fie că vorbim de o națiune, de un club sau, pur și simplu, de un sportiv?

Ca în sport, spiritul de echipă și mentalitatea de campion se construiesc, se antrenează, iar dacă vrei să fii sus și să te menții trebuie să faci ceva în plus. În vârf se ajunge cucerind mai întâi alte vârfuri, mai mici. Iar odată ajuns sus, apare o altă provocare, poate mai mare: cum te menții acolo.

La fel de important este să ne respectăm coechipierii, adversarii și publicul. Cred că este aceeași rețetă pentru toți, important este să ținem cont și de călătorie, nu doar de destinație, chiar dacă performanța asta țintește, podiumul. Miza noastră este să fim instituția bancară care este cel mai aproape de clienți, să fim un exemplu pentru alte business-uri românești. Nu a fost o prioritate să fim cei mai mari în industrie. Așa e și la sportivi: nu neapărat cei mai iubiți sunt și primii.


În familie, cum stați cu sportul? Dar n-aș vrea să îmi vorbiți doar despre motoare, că vă știm pasionat, chiar dacă motociclismul este un sport iubit la noi în țară, dar, din păcate, practicat la nivel de performanță din ce în ce mai puțin. Ar fi de interes să îmi spuneți ce credeți despre legătura dintre sport și sănătate, despre ceea ce au stabilit americanii printr-un studiu, și anume că un leu investit în sport înseamnă 3 lei economisiți în sistemul de sănătate publică, și poate despre trecerea de la sportul pentru sănătate la sportul de performanță, care presupune, la un moment dat, și sacrificii, renunțări. V-ați îndemna copiii să se încumete la un astfel de drum? În ce condiții?

În mod sigur sportul contribuie la un stil de viață sănătos. Sunt pasionat de motociclism, dar este un hobby pentru mine, este mai mult pentru relaxare. Toți din familie suntem mari fani baschet – fie că este vorba de Echipa Națională sau de U-Banca Transilvania. Sportul face parte din educația copiilor mei, iar acest lucru îl datorez mai ales soției mele. Pe copii i-aș îndrepta, cu siguranță, spre sport de performanță, dacă aș vedea înclinații. Cel mai important este că din sport, chiar și din cel recreativ, copiii au ocazia să învețe să fie buni coechipieri, să fie perseverenți, să își dorească să fie superlative și să știe să facă slalom printre provocări, oricare ar fi ele.


Omert-Tetik-Interviu-Comitetul-Olimpic-Sportiv-Roman-BT-Voice-Newsroom-Banca-Transilvania-Editorial.jpg


Interviul poate fi răsfoit aici în română și engleză.


Context

BT a devenit Banca Oficială a Echipei Olimpice Team România, datorită parteneriatului cu Comitetul Olimpic Sportiv Român, început în ianuarie a.c. pentru susținerea performanței și a sportivilor români care se pregătesc să ne reprezinte țara la Jocurile Olimpice.

Prin acest parteneriat, o parte dintre campionii României la nivel european sunt în lumina reflectoarelor și îi putem cunoaște mai bine în cadrul campaniei Între Medalii: Simona Radiș, Iulian Teodosiu, Robert Glință, Alexandru Novac, Adrian Șulcă, Laura Ilie, Bianca Ghelber, Andreea Ana.

Contact pentru presă

comunicare@btrl.ro

Abonează-te la newsletter

Și afli primul noutățile de pe Newsroom & Blogul BT.

Te poți dezabona oricând dorești, vezi detalii.

Încă puțin

Tocmai am trimis un e-mail către tine. Confirmă abonarea prin click pe linkul din email.