Ai o idee bună de afacere?

Ai o idee bună de afacere?

Ce înseamnă validarea unei idei de afaceri? Pe scurt, este un proces prin care testezi ideea ta de business în lumea reală înainte să lansezi un produs, serviciu sau site. Companiile și startup-urile folosesc asta de obicei pentru a verifica dacă publicul țintă apreciază sau, și mai important, dacă ar vrea să cumpere produsul înainte ca acesta să intre în producție.

Validarea ideii este de fapt procesul strângerii de argumente în sprijinul unor idei prin experimentare. 72% dintre startup-uri eșuează pentru că se lansează fără o potrivire între produs și piață, lucru ce poate fi evitat dacă ar dedica o parte din timp validării ideilor.

Este unul dintre primii pași care trebuie făcuți atunci când îți începi propria afacere. Nu trebuie să complici prea mult lucrurile, chiar și puțină cercetare îți va indica dacă ar trebui să mergi mai departe sau să mai modifici puțin produsul. Ideile grozave rezolvă probleme reale ale oamenilor reali. Înainte să lansezi un produs, este esențial să știi dacă el poate face acest lucru. Altfel, ar trebui să te întorci la etapa de planificare.

#1 Întreabă-i pe cei din jur despre problemă

Dacă vrei să-ți testezi ipoteza, tot ce trebuie să faci este să întrebi persoanele potrivite. Pentru început, întreabă-ți cunoscuții.

Discuțiile cu familia și prietenii te pot ajuta să-ți formezi o idee despre cât de bun e conceptul tău. Dar ține cont de faptul că susținerea lor necondiționată poate să reducă valoarea feedbackului pe care ți-l dau (probabil că ei vor fi puțin subiectivi).

Odată ce ai testat ideea pe familie și prieteni, este timpul să-ți duci ideea și în lumea reală. Cel mai important feedback pe care îl poți obține este de la persoanele care s-au întâlnit deja cu problema pe care încerci să o rezolvi.

#2 Construiește un MVP

Odată ce ai aflat mai multe despre problemă și despre oamenii care s-au mai confruntat cu asta, construiește ceva ce le poți arăta.

Nu-ți face griji încă despre soluțiile finale.

MVP-ul tău poate fi o schiță,  o machetă sau un prototip. O prezentare vizuală este adesea mai mult decât suficientă ca să obții un feedback relevant.

#3 Testează MVP-ul pe grupul sau grupurile țintă

Acum că ai creat MVP-ul, e timpul să îl testezi și cu grupul țintă. Datele obținute de la aceste persoane sunt decisive pentru validarea ideii tale. Poți face asta în mai multe feluri:

Interviuri

Dacă vrei să înțelegi mai în profunzime, începe să pui întrebări. Interviurile îți vor consuma mai mult timp, însă îți vor oferi și o mulțime de informații valoroase. Interviurile individuale îți vor permite să intri în detalii și să afli opinii personale despre soluția ta. Pregătește întrebări deschise pentru a ghida conversația, dar ai grijă să nu controlezi interviul atât de mult încât cel intervievat să nu aibă șansa să-ți ofere toate detaliile. Poți fi surprins să afli perspectiva lor, așa că asigură-te că au ocazia să ți le și transmită.

Focus grupuri

Dacă preferi o altă metodă în afara interviurilor individuale, focus grupurile sunt o alternativă perfectă. Sunt formate de obicei din 4-6 persoane.

Într-un focus grup, rolul tău este de a facilita un dialog deschis despre soluția ta. Ar trebui să pregătești câteva întrebări pentru a porni discuția, dar în rest ar trebui să lași conversația să decurgă natural și să nu intervii prea mult.

#4 Folosește rezultatele și începe să construiești produsul

Este timpul să analizezi datele. Ce îți spun despre produsul pe care vrei să-l lansezi? Există posibilitatea ca datele să-ți sugereze că ideea ta inițială nu era perfectă.

Sau poate că grupul tău țintă are alte probleme pe care produsul tău nu le rezolvă. Acesta este momentul să schimbi ce trebuie schimbat. Partea cea mai importantă este că vei găsi un grup țintă care reacționează pozitiv la produs înainte ca tu să-l dezvolți de fapt.

Cel mai rău lucru pe care poți să-l faci este să nu iei feedbackul în serios. Atunci când oamenii îți spun de ce au nevoie, folosește-te de asta. Ca antreprenor, ar trebui să fii întotdeauna pregătit să faci schimbări dacă datele sugerează că aceasta este mișcarea corectă.

Hai să ne punem la treabă!

Testează-ți abilitățile de antreprenor

Fă acum testul

Nu știi ce fel de antreprenor ești?

testul antreprenorului

Cont de capital social

Îți faci online contul de capital social și poți trece relaxat la restul demersurilor pentru înființarea firmei tale

MAI MULT

Cont curent PJ

Îți deschizi cont 100% online cu tot ce ai nevoie ca să-ți faci viața de antreprenor mai ușoară.

MAI MULT