Segmentare și targetare
Ce este segmentarea pieței?
Segmentarea pieței este procesul de împărțire a potențialilor clienți în grupuri sau segmente pe baza caracteristicilor sau intereselor asemănătoare. Ar fi imposibil (sau cel puțin o risipă) pentru un startup să țintească imediat o întreagă piață din cauza restricțiilor de cost și timp.
Un startup trebuie să aibă un segment bine definit (sau mai multe), adică un grup specific de persoane (sau grupuri) ce poate fi identificat și țintit cu eforturi și costuri rezonabile.
Există mai multe tipuri de metode de segmentare:
- Segmentare comportamentală
bazată pe comportamentul clientului
- Segmentare geografică
bazată pe locația clientului
- Segmentare psihografică
bazată pe interesele și emoțiile clientului
- Segmentare demografică
bazată pe caracteristicile demografice ale clientului, cum ar fi vârsta, sexul, statutul social, venitul, educația și naționalitatea
- Segmentare predictivă
bazată pe posibilitatea anumitor condiții sau pe viitorul comportament al clientului
De ce este importantă segmentarea pieței?
Segmentarea are o importanță foarte mare în marketplace-ul aglomerat al zilelor noastre, în care mii de produse se întrec pentru aceleași poziții pe piață. Segmentarea corectă a marketplace-ului poate face diferența între succesul sau eșecul unui startup.
Procesul ajută startup-urile și pe marketeri să-și înțeleagă mai bine clienții și să-și adapteze mesajele/marketingul în mod corespunzător. Segmentarea îi permite unui startup să-și ajusteze cu atenție produsul și să-l țintească în funcție de nevoile, dorințele și abilitatea clienților de a plăti pentru el. Astfel, își pot folosi la maximum resursele, banii, timpul și efortul pentru a descoperi segmente de piață profitabile, care au potențialul de a crește ca valoare.
Șase componente esențiale ale unei segmentări imbatabile
Identificabilă: Identificarea clienților din fiecare segment este esențială și ar trebui să măsoare caracteristicile lor geografice, demografice și comportamentale.
Substanțială: Țintirea unor segmente mici este rareori eficientă din punctul de vedere al costului. Un segment ar trebui să fie suficient de mare încât să fie profitabil pentru companie pe termen lung.
Accesibilă: Startup-ul tău ar trebui să poată să interacționeze și să comunice cu segmentele prin canale de comunicare pe care acestea le folosesc.
Stabilă:: Un segment ar trebui să fie suficient de durabil pe o perioadă mai lungă de timp pentru a fi marketat strategic.
Diferențiabilă: Utilizatorii dintr-un anumit segment ar trebui să aibă trăsături asemănătoare, care sunt ușor de diferențiat.
Practică: Efortul depus și timpul petrecut pentru identificarea anumitor segmente sunt inutile dacă oricum nu poți să le vinzi nimic. Trebuie să le poți oferi oamenilor produsul sau serviciile tale; altfel, segmentul nu va fi relevant.